Møt chatbotten James

Chatbots, du har sikkert hørt om dem. Dataprogrammer som skal kunne prate med kundene. Fremdeles i sin spede begynnelse, men på sikt vil de kunne ta over mye av kundekontakten og dermed true mange arbeidsplasser i finansbransjen. Finansfokus har tatt en prat med chatbotten James.

TEKST OG FOTO: SJUR FRIMAND-ANDA

STAVANGER: Vi er på Forus utenfor Stavanger. Midt i oljebransjens episenter. Vi er her for å møte en meget spesiell person. James er en talefør mann, dog med et snevert interessefelt. Men han er desto mer lærenem.

James er en chatbot, laget av selskapet Boost AI (AI for artificial intelligence), et selskap som ligger lagt fremme på kunstig intelligens. James er blant annet tatt i bruk av SR-Bank, da under navnet Banki. Jeg er her sammen med pappa til James og gründer av Boost, Lars R. Selsås.

– Vil du prøve, spør Selsås.

Kunstig intelligens spås å være en av de teknologier som vil påvirke vår hverdag meste fremover. Les mer om det her.

Jeg setter meg ved tastaturet. Et chatvindu er åpent.

Hi!

My name is James and I can help you with bank and insurance questions.

Write to me in either Norwegian, Swedish, Danish, Finnish or English.

Denne versjonen av James er skreddersydd for bank, men han kommer også i versjoner for andre bransjer.

– James kan læres opp til å dekke behovene for de fleste bransjer, forteller Selsås. For James er et lærende dataprogram som blir bedre og bedre i interaksjon med sine brukere.

Jeg lar fingrene løpe over tastaturet.

Jeg vil åpne en bankkonto.

Svaret fra James kommer med en gang:

Jeg vil gjerne hjelpe med konto. Vennligst velg hvilken konto du ønsker hjelp med.

  • Brukskonto
  • Sparekonto
  • Konto for barn
  • Andre kontoer
  • Bedriftskonto

Sparekonto, svarer jeg.

Du kan enkelt opprette sparekonto i din nettbank.

  • Opprett sparekonto
  • Endre sparekonto
  • Andre spørsmål om sparekonto

Så langt ser alt bra ut. Relevante svar med relevante lenker, helt uten menneskelig kontakt.

Kan jeg koble et kort til sparekontoen?

Jeg vil gjerne hjelpe deg med kort. Velg hvilket kort du ønsker hjelp med.

  • Bankkort
  • Kort for barn
  • Kredittkort
  • Visa Electron

Her ramler tydeligvis James av litt. Men han forstår at jeg har spørsmål om kort.

– Dette vil nok James svare riktig på etter hvert. Han lærer gjennom interaksjon med brukerne. Gi ham litt tid, så forstår han dette også, sier pappa Selsås.

I dag forstår James 1 500 intensjoner, som det heter på fagspråket. Det vil si at han forstår 1 500 ulike problemstillinger. Og han kan svare på dansk, norsk, svensk, finsk og engelsk. I tillegg trenger du heller ikke være spesielt stødig på rettskriving for å chatte med James.

Je treng en helse forsirking, skriver jeg mens rettskrivingsgenet i meg skriker i protest.

Personforsikring sikrer deg og familien din økonomisk om helsen skulle svikte.

Velg ønsket alternativ.

  • Arbeidsledighetsforsikring
  • Barneforsikring
  • Behandlingsforsikring
  • Kritisk sykdomsforsikring
  • Livsforsikring
  • Uføreforsikring
  • Ulykkesforsikring

Nok en gang gode svar med relevante lenker.

KUNDESENTERDØDER

1 500 interaksjoner vil i løpet av ett år øke til mellom 3 000 og 5 000. Verdensledende, ifølge Selsås. James vil kjapt bli smartere og smartere og kunne ordne mer og mer direkte for kunden. Boost AI jobber for å få integrert BankID, slik at mer og mer kan ordnes direkte i chatvinduet.

– Er James en kundesenterdøder?

Selsås drar på det.

– Foreløpig handler det mye om menneske sammen med maskin. Mange selskaper klarer ikke ta unna alle henvendelser. Da er James god å ha til enklere spørsmål. Det blir en bedre kundeopplevelse, og folk får prate med banken når de vil. Så får ansatte stå klare de gangene roboten ikke forstår alt.

James er en av mange teknologier som truer arbeidsplasser.

For James er en robot, eller et dataprogram med kunstig intelligens, som lærer gjennom interaksjon med mennesker, og som vil forstå mer og mer av det folk spør ham om. Men har han noen sosiale antenner?

– Hvor gammel er du?

Mye yngre enn deg i alle fall, er svaret.

– Hva er meningen med livet, spør jeg.

42, svarer James.

Det er tydelig at han kan sin Douglas Adams i alle fall.

Fakta om chatbots

En chatbot er et dataprogram som mennesker kan samhandle med ved hjelp av språk, skriftlig eller muntlig. Du har kanskje teste Apples Siri? Siri er en forholdsvis smart chatbot. Alt dette er basert på kunstig intelligens, der dataprogrammene lærer fra interaksjonen med brukerne.

Ordet chatbot er satt sammen av to ord. «Chat», som på norsk betyr nettprat og «bot», som i robot. Robot er i denne sammenheng ofte omtalt som kunstig intelligens eller AI (Artificial Intelligence). Etter hvert som teknologien blir bedre og chatbotene lærer mer om hvordan vi mennesker kommuniserer, vil disse robotene kunne løse stadig mer avanserte forespørsler. Særlig kundesentre som får henvendelser via telefon og chat, vil bli kraftig automatisert de neste årene.