130 Nets-ansatte får ny arbeidsgiver
Nets selger mesteparten av sin corporate service til Mastercard for 2,85 milliarder euro. Ca. 130 ansatte får ny arbeidsgiver, men ingen ansatte mister jobben.
Tekst: Svein Åge Eriksen
Nyheten om at Nets selger sine konto-til-kontobaserte tjenester til det amerikanske kortselskapet Mastercard kom overraskende på de ansatte i går, men det skyldes først og fremst at denne typen transaksjoner er børssensitive og taushetsbelagte. De ansattes representanter i Nets’ styre har vært godt kjent med planene og støtter den planlagte virksomhetsoverdragelsen. Alle de berørte ansatte vil beholde sine lønns- og arbeidsbetingelser og avtaleverket videreføres. Ingen mister jobben.
Virksomheten som selges dekker hoveddelen av forretningsområdet Nets Corporate Service. Dette inkluderer clearing, realtidsbetalinger, digital regningsbetaling som Betalingsservice i Danmark og AvtaleGiro/eFaktura i Norge. Nets eID og Digitisation services, er ikke en del av handelen og forblir en del av kjernevirksomheten i Nets.
RIKTIG BESLUTNING
– Vi mener dette er en god og riktig strategisk beslutning som vil styrke både Nets og Mastercard. Det ble ingen krisestemning blant de ansatte da nyheten ble offentliggjort i går. Vi arbeider i en bransje med hyppige endringer og vi må tilpasse oss det som skjer, men skal selvfølgelig være ei vaktbikkje i den videre prosessen for å sikre at lov- og avtaleverket blir fulgt, sier hovedtillitsvalgt Pål Hauge som også er de ansattes styrerepresentant i Nets.
– Hva blir det mest krevende for de ansatte i den videre prosessen?
– Det er klart at en slik prosess utløser mange følelser. På vår corporate-avdeling er det mange dyktige ansatte som har jobbet sammen i mange år og som nå synes det blir trist å flytte fra gode kolleger til en ny arbeidsgiver. Alle ansatte som er omfattet av virksomhetsoverdragelsen vil fortsatt kunne jobbe i Oslo, men hos en ny arbeidsgiver.
Hauge peker på at det er tidlig i prosessen og at det er mye som skal på plass i tiden fremover. Derfor er det foreløpig ingen som har alle svarene på hva som skjer videre. Men han peker på at gjennom det gode samarbeidsklimaet de tillitsvalgte har med HR-avdelingen har de et godt utgangspunkt for å løse de utfordringene som måtte oppstå til de ansattes beste.
UNIK KOMPETANSE
– Våre utviklingsteam på corporate service har en unik kompetanse gjennom arbeidet med å bygge opp en konto til konto-plattform. Dette er en av grunnene til at Mastercard ønsket å kjøpe denne delen av vår virksomhet. Samlet vil dette gi oss nye muskler og muligheter til å fortsette utviklingen på et spennende forretningsområde, understreker Hauge.
I en pressemelding sier Bo Nilsson, CEO i Nets at for fullt ut å realisere det internasjonale vekstpotensialet ut over Nets eksisterende geografiske tilstedeværelse, kreves evner og ressurser som kun en etablert global markedsleder besitter.
– Med sin internasjonale rekkevidde er Mastercard i en unik posisjon til å kunne forløse det potensiale som vår konto-til-konto plattform har. Avtalen styrker vår fleksibilitet til å ta del i den pågående konsolideringen av betalingsindustrien. Den gjør oss også i stand til å utvide vår ledende posisjon som en «one-stop shop» for forretningsdrivende og som en sterk tilbyder av prosesseringstjenester til banker på tvers av Europa, sier Nilsson.
STYRKET POSISJON
– De globale perspektivene for realtidsbetalinger akselererer. Denne avtalen styrker vår unike posisjon som en one-stop partner som kan dekke alle banker, forretninger og nasjoners betalingsbehov. I kombinasjon med Mastercards nåværende virksomheter som Vocalink, Transfast og Transactis får vi nå en innovasjonskraft og ekspertise innenfor realtidsbetalinger som virkelig differensierer oss, sier Michael Miebach, Chief Product & Innovation Officer i Mastercard.
Dette er en god og riktig strategisk beslutning
Pål Hauge, hovedtillitsvalgt.