STØTTER UTVIKLINGEN: – Målet er å forstå trender og dynamikken i netthandel, og dermed støtte utviklingen av e-handel innen detaljhandel og betalingstjenester, sier Lars Erik Tellmann administrerende direktør for Nets Norden. (Pressefoto: Nets)

Eksplosiv vekst av eldre nettkunder

Netthandelen tar helt av blant de eldste. Ni av 10 handler nå på nettet, mot fem av 10 for to år siden.

Nets ferske e-com rapport viser at Norge er et gjennomdigitalisert land og at netthandelen er blitt en del av vårt daglig virke. Hele 94 prosent av befolkningen handler på nett, opp fra like over 80 prosent for to år siden. Det er fremdeles flest kvinner (96%) som handler på nett, men menn tar innpå (93%).  

Newsletter

Abonner på nyhetsbrev

Legg igjen e-postadressen din og motta vårt ukentlige nyhetsbrev med de siste nyhetene fra finansbransjen.

Rapporten viser at stort sett alle unge og at nesten ni av ti i gruppen 65-79 år handler på nett. Denne eldste gruppen har hatt eksplosiv vekst, der svarer 88 prosent at de handler på nett – opp fra 55 prosent for to år siden.  

– Rapporten presenterer resultatene fra en omfattende undersøkelse om forbrukernes netthandel. Målet er å forstå trender og dynamikken i netthandel, og dermed støtte utviklingen av e-handel innen detaljhandel og betalingstjenester, sier Lars Erik Tellmann administrerende direktør for Nets Norden i en pressemelding.  

ENKLERE OG MER BEKVEMMELIG

Undersøkelsen viser at mange mener at netthandel er enklere, mer bekvemmelig og rimeligere enn å gå i fysiske butikker. Man unngår kø og folkemengder, og trenger ikke å forholde seg til åpningstider.  

– For mange løser netthandel utfordringer med tidsklemma. I tillegg får vi tilgang til et større utvalg. Samtidig må vi huske på at det er nesten umulig å reise kollektivt uten nettbetaling eller betaling via APP. Det tvinger alle, også de eldre, inn i netthandel. Det blir enda viktigere å sikre at kundene føler seg trygge, at butikkene har tydelige vilkår, enkle betalingsmetoder og med færre steg til check out, sier Tellmann.  

RASKT OG SIKKERT 

– Omfanget av nordmenns netthandel tegner et bilde av et modent og digitalisert samfunn. Bedrifter som opererer i dette markedet må fortsette å prioritere brukeropplevelse, mobiloptimalisering og miljøvennlige løsninger for å møte kundenes forventninger. Kundene er opptatt av sikkerhet, enkelhet og hastighet når de betaler på nett. Nettbutikkene som kan tilby de enkleste og mest sømløse betalingsløsningene vinner over tid, sier administrerende direktør Lars Erik Tellmann i Nets Norden. 

FAKTA E-HANDEL NETS 

Nets E-handelsrapport Norge 2024 (tidligere Norsk E-handel) er en årlig rapport som gir et detaljert bilde av forbrukernes handelsvaner på nett i flere land. Den norske rapporten er basert på en ukentlig undersøkelse som akkumuleres for hele året. Det er gjennomført totalt 2 600 intervjuer med norske netthandlere. Estimatene for totalforbruket er basert på hvor mye penger respondentene har brukt på spesifikke kategorier de siste 28 dagene og medianverdien for antall ganger folk oppgir at de har handlet på nettet per kategori.