Du må forstå det du skal lede
For Annette Vanem Jønsson er det viktig å være faglig oppdatert, selv om hun jobber som leder. – Å forstå det operasjonelle gjør deg til en mer effektiv leder.
FREDRIKSTAD: – Da jeg begynte å jobbe i bank i 1996, var sjefen banksjef med stor B. Det var en tydelig autoritær leder. I dag handler ledelse mer om å legge til rette for at folk skal få gjort jobben sin. Det handler om å vise veien. Ikke så mye å instruere, men å gi medarbeiderne mulighet til å utvikle seg. Jeg ønsker å være en leder som skaper utvikling og være en ressurs, slik at både bedrift, kunder og ansatte kan komme seg fremover, sier Annette Vanem Jønsson. Med tittelen banksjef styrer hun SpareBank 1 Østfold Akershus sin filial i Fredrikstad. På en måte litt sjef for det meste, men samtidig en mellomleder. På kontoret i gågaten i Fredrikstad leder hun et team av finansrådgivere, ekspedisjon og front. Totalt har hun ni medarbeidere som rapporterer til henne. I tillegg har hun hovedansvar for bygget, som også rommer eiendomsmegler og regnskapshus.
HØYT PRESTERENDE TEAM
Jønsson har ledet avdelingen i Fredrikstad siden 2020. Hun overtok da et høyt presterende team.
Når du skal snu ting, kan du være litt tøffere.
Annette Vanem Jønsson, SpareBank 1 Østfold Akershus, FREDRIKSTAD
– Nå skal jeg ikke inn å kludre til dette, sa jeg til meg selv og gikk inn i oppgaven med en grad av ydmykhet. Hva gjør dere som er bra, og hva skal vi eventuelt endre på, var ting jeg tok med meg inn. Målet var å skape vekst og ta markedsandeler. Du merker fort stemningen i teamene, om det er en positiv eller negativ stemning. Det er viktig å kjenne på dette. Her var det et velfungerende team med god stemning. Å lede en avdeling som må snus, har en del andre utfordringer, sier banksjefen, som også har vært inne i avdelinger som i mye større grad har krevd endring.
– Når du skal snu ting, kan du være litt tøffere.
SPARRE MED KOLLEGER
SpareBank 1 Østfold Akershus har hovedkontor i Moss, i tillegg til fem filialer i nedslagsområdet. For Jønsson er kontakten med andre lederkolleger viktig.
– Jeg er en del av et ganske stort lederteam. Noen av oss er erfarne, mens andre er ferskere i lederrollen. Å kunne sparre med mine lederkolleger er viktig. Det er alltid noe å lære av nye mennesker og nye generasjoner. Å prate med noen som er nye i rollen, kan gjøre meg bedre. Da utvikler jeg meg.
STRATEGI VS DAGLIG DRIFT
I en undersøkelse Finansfokus utførte blant Finansforbundets medlemmer, oppgir et flertall av ledere at den største utfordringen er balansen mellom daglig drift og å kunne jobbe mer strategisk og overgripende.
– Jeg kjenner godt igjen mellomlederskvisen. Jeg liker å være strategisk og løfte opp ting. Samtidig må jeg noen ganger være med i vurderinger om kunder skal få det lånet eller ikke. Det er viktig å være hands on i en operasjonell hverdag.
– Når jeg er strategisk, forstår jeg på mange måter at alt henger sammen. Det er lettere å få en helhetstankegang. Jeg liker godt begge deler, både å få gjennomslag for strategiske ting og å være nede på gulvet som en lagleder.
FAGLIG OPPDATERT
Bank er en kompetansevirksomhet. Da er det viktig også for lederen å vite hva som skjer. Jønsson liker å være oppdatert på faget sitt.
– Vårt produkt er dyktige mennesker som skal gi råd. Da er det viktig å legge til rette for kompetanseutvikling. Samtidig må du også oppdatere deg selv. Å forstå hva du skal lede operasjonelt er alltid sundt, selv om du blir toppleder. Da er det lettere å forstå hva som skjer i organisasjonen, og du blir en mer effektiv leder. Derfor er jeg opptatt av å ivareta mine egne autorisasjoner.
ER ETT LAG
Hun etterstreber åpenhet og dialog i organisasjonen.
– Det er viktig å legge til rette for at ansatte skal spørre hverandre om hjelp og støtte. Det skaper en god læringskultur, som løfter hele avdelingen. Vi er alle en del av et lag, samarbeid og samspill er viktig både oppover og nedover i organisasjonen.
– Hvordan søker du selv støtte?
– Av og til kan du kjenne deg veldig alene som mellomleder. Du må se hvor teamet skal, og du må føre dem dit. Det kan være store og små ting. Det er da viktig å ta initiativ, søke støtte utenfor teamet hos gode kolleger, både i ledergruppen og i resten av organisasjonen.
I teamet i Fredrikstad jobber det ansatte fra 29 til 60 år. Generelt har yngre andre behov enn de eldre fra sin leder og kolleger.
– Min opplevelse er at yngre generelt spør mer om hjelp fra både leder og kolleger, og det er bra. Da tilegner de seg den kompetansen de trenger, raskere.
FAKTA:
Navn: Annette Vanem Jønsson
Alder: 53 år
Utdanning: Siviløkonom