Nytt verktøy for bedre arbeidsmiljø
Stor omstilling, høyt arbeidspress og krevende kunder preger arbeidshverdagen til ansatte i bank, finans og forsikring. Nå kommer verktøyet som gjør hverdagen bedre.
Rådgiver Nora Sofie Trohaug i Arbeidstilsynet forteller at arbeidsmiljøhjelpen.no er utviklet som følge av IA-avtalen 2019-2024 om inkluderende arbeidsliv. Også STAMI, Statens arbeidsmiljøinstitutt, har utviklet arbeidsmiljøverktøyet enbradagpåjobb.no.
– Hva er spesifikt for arbeidsmiljøet i bank, finans og forsikring – hva har dere funnet når dere utviklet verktøyet?
Ansatte blir ofte møtt med endringsbehov
Nora Sofie Trohaug
– Det vi ser spesielt innenfor bransjen bank, finans og forsikring er at det er hyppige omstillinger. Det er mye digitalisering og omstruktureringer. Ansatte blir ofte møtt med endringsbehov, sier Trohaug til Finansfokus.
Hun peker på at medarbeidere i denne bransjen blir stilt overfor høye krav og forventninger til hva som skal leveres. Det er høyt arbeidspress og korte frister.
NY FORSKNING
Nora Sofie Trohaug forteller at Arbeidsmiljøhjelpen er bygd på statistikk, forskning og rapporter fra både STAMI og andre aktører. I tillegg er samarbeid med parter og virksomheter fra bransjen viktig, og bransjerepresentanter gir innspill til verktøyet.
– Verktøyet belyser organisatoriske, psykososiale og ergonomiske faktorer for å bedre arbeidsmiljøet. Dermed ser vi hvordan det kan jobbes forebyggende med sykefravær, sier Trohaug.
Innenfor de tre hovedområdene omhandler verktøyet seks temaer: Organisering av arbeidet, arbeidstid, jobbe med mennesker, manuelt arbeid, omstilling samt tids- og arbeidspress.
KREVENDE KUNDER
Kundebehandlere kan oppleve krevende situasjoner. Dette er noe som også er observert i utviklingen av arbeidsmiljøhjelpen for bank, finans og forsikring.
Ifølge Trohaug kom dette frem både i statistikken fra NOA STAMI og ble bekreftet fra de faglige bransjerepresentantene: Arbeidsplassen kan by på konflikter og krevende møter med kunder. Det kan være utfordrende å føle på et stort ansvar relatert til den enkelte kunde.
– Det kan være vanskelig å stå i kundemøter når du blir møtt med sinne. Eller at du fortsatt må være serviceinnstilt, selv om den ansatte kanskje har hatt en tøff dag selv, sier Trohaug.
– Hvordan kan Arbeidsmiljøhjelpen bidra her?
– Vi ønsker at dette skal bli belyst i verktøyet, slik at ansatte får muligheten til å diskutere det sammen og finne lokale løsninger. Vi legger opp til at det skal være et lokalt partssamarbeid.