Banker troner på toppen i elitefotballen
Banknavn pryder trøyene til lagene som topper øverste nivå i seriefotballen for kvinner og menn. Sannsynligvis fortjent, ettersom bankene bidrar klart mest til reklame- og sponsorinntektene hos lagene både i Eliteserien for menn og i Toppserien for kvinner.
BERGEN/OSLO: Det er midten av august. Brann spiller en av sine viktigste kamper for året. De må slå skotske St. Mirren for å ta seg videre i Conference League. Oppgjøret i Skottland endte 1–1, og alle forventer at bergenserne skal ta seg videre til siste playoffkamp. På tribunen treffer vi Bjarte Falkanger, regiondirektør for bedriftsmarked i Sparebanken Vest, sammen med Stig Standal Taule, hovedtillitsvalgt for Finansforbundet i banken. De er begge ihuga Brann-supportere.
– Jeg synes det er utrolig kjekt og helt riktig at Sparebanken Vest er generalsponsor for Brann. Det er to sterke merkevarer som går hånd i hånd på Vestlandet, sier Taule.
Falkanger stemmer i og sier han er stolt over at arbeidsgiveren bidrar med store pengesummer inn i Brann-systemet.
– Det gjør meg ekstra stolt når arbeidsgiveren min støtter noe som betyr mye for meg personlig også. Spesielt det at banken er med og gjør en forskjell, sier han
165 MILLIONER TIL FOTBALLELITEN
Brann er ett av de 16 lagene i mennenes Eliteserien som i 2022 mottok til sammen rundt 150 millioner kroner fra i alt 14 av landets banker, mens de ti lagene i kvinnenes Toppserien mottok rundt 15 millioner kroner fra totalt åtte banker. Bankenes bidrag utgjør dermed anslagsvis 27 prosent av den samlede sponsorkaken til fotballeliten på totalt 566 millioner kroner. Dette ifølge beregninger Finansfokus har gjort, med utgangspunkt i tall fra Sponsor Insight, et analyse- og rådgivningsselskap spesialisert på blant annet sponsing.
– Alle større sponsorobjekt har en banksponsor. SpareBank 1-gruppen er samlet sett Norges største fotballsponsor, sier daglig leder Vegard Arntsen i Sponsor Insight.
Ifølge Arntsen ble det i 2022 brukt nær 5,8 milliarder kroner på reklame og sponsing i Norge. Prognosen for 2023 er på 6,1 milliarder kroner. Hele landets fotballaktivitet – både landslag, elite- og breddeaktiviteter – står for anslagsvis tredjeparten av dette beløpet – altså rundt to milliarder kroner.
De 16 lagene i Eliteserien for menn hadde samlede sponsorinntekter på rundt 520 millioner kroner i 2022. De ti lagene i Toppserien for kvinner hadde samlede sponsorinntekter på om lag 46 millioner kroner.
Bankene og fotballklubbene holder kortene tett til brystet når Finansfokus spør om konkrete beløp til lagene i Eliteserien og Toppserien. De økonomiske sidene ved samarbeids- og sponsoravtalene er konfidensielle. Jens Haugland i Norsk Toppfotball har ingen samlet informasjon om sponsormidlene til de enkelte klubbene basert på næring.
En kan trygt regne med at SpareBank1 Nord-Norge, Sparebanken Vest og SpareBank1 Midt-Norge topper toppserienes sponsortabell.
Disse tre er de eneste med hovedsponsoravtale for mer enn ett lag i toppdivisjonene. SpareBank1 SNN har slike avtaler med både Bodø/Glimt og Tromsø IL i Eliteserien. Sparebanken Vest har avtaler med Brann i Eliteserien og med Brann og Arna Bjørnar i Toppserien. SpareBank1 SMN har hovedsponsoravtaler med Rosenborg både i Eliteserien og Toppserien.
I den andre enden av sponsortabellen er det én bank med kun én hovedsponsoravtale, og det i Toppserien. Det dreier seg om Aprila Bank, som er hovedsponsor for Vålerengas kvinnelag.
Verken SpareBank1 SNN eller Aprila Bank bryter konfidensialiteten, men gir likevel Finansfokus noen tall for idrett- og fotballsponsingen.
SpareBank1 Nord-Norge opplyser at det i 2023 totalt gikk om lag 146 millioner kroner til nordnorsk idrett, gjennom «Samfunnsløftet» og bankens forskjellige sponsoravtaler.
Aprila Bank kan fortelle at det samlet sett ytes «noen få millioner kroner» i året til sponsing av idrett på NRK.
LIDENSKAP TIL KLUBB OG JOBB
Regiondirektør Bjarte Falkanger har med kunder i Sparebanken Vest når det er kamp på Brann Stadion. Bankens sponsoravtale med Brann inneholder en rekke sesongkort, der noen av billettene gir adgang til VIP-losjen.
– Vi bruker billettene til relasjonsbygging, der vi inviterer kunder i næringer tilknyttet hverandre, til å sitte sammen. Det kan være folk som ikke kjenner hverandre, men vi ser at de kan ha nytte av å møtes. Det kan eksempelvis være kunder i bygg- og anleggsbransjen. Noen av dem er ikke spesielt fotballinteresserte, men de ser verdien av nettverksbyggingen. Vi har flere eksempler på at felles kunder har etablert nye langvarige relasjoner på slike arrangement, sier Falkanger til Finansfokus.
Han forteller at han selv ble Brann-frelst og begynte å følge laget fra tribuneplass da han var 10–11 år. Nå er han 40 år og har to egne barn han prøver å lære opp til å bli gode supportere. Fra han var 16 år hadde han «partoutkort», den bergenske versjonen av sesongkort.
– Jeg hadde vel partoutkort i ti år. Men da jeg begynte å jobbe i banken og tok med kunder på kamp gjennom jobben, hadde jeg ikke bruk for sesongbillett lenger. Nå vil jeg anslå at jeg er på om lag 80–90 prosent av hjemmekampene, og også noen bortekamper i privat regi, sier han.
– Jeg synes det er en utmerket arena for å bygge sterke og langsiktige relasjoner. I løpet av en sesong har vi som hovedsponsor for Brann, veldig mange kundearrangement. og vi bruker sponsing aktivt. Jeg er også en del av Brann-nettverket “Tett på Brann” – der mange av de store og mindre sponsorene deltar. I løpet av en sesong har nettverket mange faglige og sosiale sammenkomster.
SPONORAVTALE TIL 50 MILLIONER
I desember 2021 ble det kjent at Sparebanken Vest signerte en ny femårsavtale som hovedsponsor for Brann, gjeldende ut 2027. Partene har opplyst at avtalen er verd over 50 millioner kroner. Banken har vært med som generalsponsor for klubben siden 2004.
Norske sparebanker plikter ifølge loven å gi deler av overskuddet til samfunnsnyttige formål. Med store bankoverskudd for norske sparebanker de siste årene, har millioner av kroner kommet frivillighet og andre samfunnsformål til gode.
– 60 prosent av banken er eid av samfunnet. Det innebærer at vi gir 60 prosent av overskuddet tilbake til samfunnet gjennom gaver og kundeutbytte. Jeg håper dette er noe kundene ser, at når du er kunde i en sparebank som drives godt og oppnår overskudd, er det med og løfter frem gode prosjekter som kommer fellesskapet til gode. I en forretningsbank går til sammenligning overskuddet i all hovedsak tilbake til aksjonærene, sier han.
Vi har flere eksempler på at felles kunder har etablert nye langvarige relasjoner
Bjarte Falkanger, Sparebanken Vest
Banken er tydelig på at allmennyttige midler i Brann-sammenheng skal brukes til samfunnsnyttige prosjekter som blant annet handler om grønn omstilling av Stadion, kampen mot utenforskap, og ikke minst satsingen på å løfte kvinnefotballen.
– Det er flere team i banken og totalt cirka 20 medarbeidere i Bergen som jobber opp mot relasjonsbygging i bedriftsmarkedet. Jobben med å ta kunder med på Brann-kamp er selvsagt bare en liten del av det. Sparebanken Vest er også hovedsponsor for Sogndal i OBOS-ligaen, en avtale avdelingen vår i Sogn og Fjordane følger opp på tilsvarende måte.
– Hva er vurderingene bak å legge så mye penger i støtte til en fotballklubb?
– Sparebanken Vest og Brann er to merkevarer som passer godt sammen. Det er positive synergieffekter assosiert til Vestlandet. Det er gode verdier banken og Brann har felles.
Falkanger innser at verdiene til tider er satt på prøve.
– To nedrykk og nachspielskandalen var bunnpunktet. Men da opplevde vi en samling for å løfte klubben. Vår innstilling er at vi skal være der både i med- og motgang.
HEIAROP FRA DE ANSATTE
Det er stort sett heiarop fra de bankansatte landet rundt når det er snakk om fotballsponsing. Hovedtillitsvalgt Stig Standal Taule i Sparebanken Vest synes det er utrolig kjekt og helt riktig at Sparebanken Vest er generalsponsor for Brann.
– Det er to sterke merkevarer som går hånd i hånd.
Han sier inntrykket hans er at det er en viss stolthet blant ansatte over at arbeidsgiveren er hovedsponsor for Brann.
– Spesielt da vi lanserte prosjektet «Jenter vil mer», et samarbeid med Sportsklubben Brann, Arna-Bjørnar Fotball og Sogndal Fotball for å løfte satsingen på jentefotballen, føler jeg det førte til stolthet blant ansatte i Sparebanken Vest. Nå skal det legges til at hovedmarkedet til Sparebanken Vest er fra Nærbø på Jæren til Ålesund. Innenfor dette området er det ansatte som holder med ulike klubber. Men jeg vil tro sponsingen av Brann er godt mottatt i alle fall i de områdene der Brann står sterkt, sier den hovedtillitsvalgte.
SPONSER I BREDDEN
Banknæringens fotballsponsing er vel så vanlig på breddenivå som på eliteserie- og toppserienivå, forteller sponsoranalytiker Vegar Arntsen.
Ifølge Sponsor Insight hadde de 16 lagene i Eliteserien for menn samlede sponsorinntekter på rundt 520 millioner kroner i 2022. De ti lagene i Toppserien for kvinner hadde samlede sponsorinntekter på rundt 46 millioner kroner.
– Bankene har vist seg å ta ansvar lokalt – både for lokal topp og bredde. Folk er lojale mot sin lokale bank, og da er det å være knyttet opp mot lokale foreninger og tiltak en effektiv måte for bankene å ta vare på den lojaliteten folk har, sier Arntsen.
Analysebyrået har ikke konkrete tall for banknæringens andel av sponsingen. Basert på opplysninger i rapporten «Sponsor- og Eventmarkedet 2022/23 fra Sponsor Insight», og antall såkalte generalsponsoravtaler (åtte) og antall sponsoravtaler på lavere nivåer (elleve), kan det etter Finansfokus’ egne anslag dreie seg om 100–150 millioner kroner for lagene i Eliteserien i 2022.
For lagene i Toppserien kan det anslagsvis dreie seg om 10–15 millioner kroner fra banker, basert på antall generalsponsoravtaler (seks) og antall sponsoravtaler på lavere nivåer (tre).
En effektiv måte for bankene å ta vare på den lojaliteten folk har
Vegar Arntsen, Sponsor Insight
Etter vekst i publikumstallene her hjemme, og sterke prestasjoner og spennende kamper i Europa, blant annet for herrelagene til Bodø/Glimt og Molde, og for kvinnelaget til Brann, er det sannsynlig at den økonomiske støtten fra banker og andre sponsorer er betydelig høyere i år enn i 2022.
Tall fra Norsk Toppfotball (NTF) viser at det første pandemiåret i 2020 ga et fall på mer enn 100 millioner kroner i eliteserielagenes samlede reklame- og sponsorinntekter. Før pandemien hadde disse inntektene klatret til 493 millioner kroner. Først i 2022 var man tilbake på før-pandeminivå, etter en vekst på 27 prosent på to år. I 2022 utgjorde reklame- og sponsorinntektene ifølge NFT 503 millioner kroner.
Tilbake til Bergen. Dommeren har blåst i fløyten ved full tid, bare to minutter etter at Aune Heggebø satte inn det tredje målet for Brann. Stemningen på det fullsatte Brann Stadion i Bergen er elektrisk. Denne seieren gjør at Brann er ett steg nærmere Conference League.