Samsvar mellom flomtopp og skademeldingstopp
Det er lange og hektiske dager for de som jobber med kundekontakt i forsikringsselskapene. Status mandag morgen er likevel at skademeldingstoppen ser ut til å være nådd.
Antallet skademeldinger hos forsikringsselskapene har steget jevnt og trutt, sammen med vannet, siden 7. august.
-Økningen i antall meldinger har flatet ut siden fredag kveld. Fortsatt vil det komme flere skademeldinger, men det kan se ut til at skademeldingstoppen samsvarer godt med flomtoppen, sier kommunikasjonssjef Line Marcelius i Gjensidige.
5500 SKADER NÅ
Gjensidige hadde søndag kveld registrert 2.200 skademeldinger. Skadene gjelder alt fra hus og innbo til driftsbygninger og fjøs, hager, biler, båter og campingvogner, oversvømte næringsbygg hvor virksomheten er stanset, til kunder som er på reise.
-Forsikringsselskapene hadde fredag ettermiddag registrert rundt 5 500 forsikringsmeldte skader på bygninger, innbo og tomter, sier administrerende direktør i Norsk Naturskadepool, Ståle Solem Ingebrigtsen.
I Norge må alle forsikringsselskapene som selger brannforsikring være en del av Naturskadeordningen. Bygninger og innbo som forsikres mot brannskader er automatisk også forsikret mot naturskade. Prisen er den samme, enten du bor i leilighet midt i Oslo eller har hus ved Glomma: 0,065 promille av brannforsikringsgrunnlaget. For en bolig som koster tre millioner å gjenoppbygge etter totalskade, utgjør naturskadedekningen 195 kroner i året.
– Naturskadeordningen er sannsynligvis verdens beste ordning, og sørger for at vi ikke kommer i samme situasjon som enkelte andre land har opplevd etter flom der huseiere ikke har råd til naturskadeforsikring, sier Solem Ingebrigtsen.
FRYKTER BETYDELIGE SKADER
Hans-relaterte skader forårsaket av flom og skred dekkes av naturskadeforsikringsordningen, mens noe dekkes av forsikringsselskapenes ordinære dekninger.
-De allerede innmeldte skadene etter ekstremværet «Hans» er estimert til å koste omtrent 1,3 milliarder, men vi venter en betydelig økning fremover. Både skader som har oppstått, men ikke er innmeldt, skader som ikke er oppdaget enda, og skader som vil oppstå i tiden fremover. I tillegg kommer skader på blant annet campingvogner og biler. Ekstremværet har dessuten forårsaket store ødeleggelser på veier og annen infrastruktur som ikke er med i våre beregninger, sier Solem Ingebrigtsen.
– Anslagene kun gjelder allerede innmeldte skader, og er foreløpige. Vi frykter betydelig flere skader i tiden fremover, og følger situasjonen og varslingene tett. Svært mange er berørt av ekstremværet. Og mange av de skadelidte har store belastninger nå, sier Solem Ingebrigtsen.
TRENGER Å SNAKKE MED NOEN
Det kan Line Marcelius bekrefte:
– Mange trenger bare å snakke med noen. De vet kanskje ikke hvordan de skal gå fram når de trenger hjelp fra forsikringsselskapet. Vi gir både råd rundt skader, og informasjon om hva forsikringsselskapet kan bidra med. Mange vet for eksempel ikke at innboforsikringen dekker nødpenger til klær og toalettsaker hvis man må evakuere, og utgifter til leie av midlertidig bosted hvis det tar tid før man kan flytte hjem igjen, sier Marcelius.
Alle forsikringsselskapene har omprioritert ressurser for å bistå de som er rammet av ekstremværet. Takst- og leverandørapparatet er også i full sving, for å besiktige skadeomfang.
-Vi jobber også med å skaffe utstyr fra utlandet til tørking, pumping og annet. Det er ikke alle steder vi kan rykke ut til, enten fordi det er for farlig, eller fordi områdene fortsatt står under vann. Vi sender også skademedarbeidere ut til noen av de hardest rammede områdene, og vurderer om vi skal være til stede på flere steder, sier Marcelius.
MANGE STERKE INNTRYKK
-Det er mange sterke kundehistorier, som vi blir berørt av. Vi er opptatt av kundene, men en beredskapssituasjon kan være krevende også for de som jobber. Vi har gode rutiner også for å ta vare på medarbeiderne våre i en slik situasjon. Enn så lenge ser det heldigvis ut som flomskadene kun er materielle, sier Marcelius.