BLIR GLADE: God tilgjengelighet er et klart mål for Vipps. – Vi blir veldig glade når vi klarer å gjøre appen enklere for alle, sier Max Schrøder.

Vipps gikk fra anmerkning til tilgjengelighetspris

I 2017 fikk Vipps anmerkning for dårlig universell utforming. Fire år senere fikk de designpris for inkluderende design. Det er langt fra tilfeldig.

– Det handlet hovedsakelig om mangel på voiceover samt en generelt mindre tilgjengelig utforming av appen i 2017, sier Max Schrøder, sjefsdesigner i Vipps. Anmerkningen kom fra Likestillings- og diskrimineringsombudet og ble tatt på alvor. Løsningen ble en total ombygging av appen.

– Vi etablerte et samarbeid med Blindeforbundets IKT-nettverk og fikk i stand brukertester. På den tiden visste vi lite om universell utforming og ulike gruppers behov. Vi hadde mest forholdt oss til å lese ulike rapporter om temaet. Det ble en øyeåpner da vi så hvordan det fungerte i brukertestene. Folks ulike mønstre og lignende måtte kartlegges, for at appen skulle virke optimalt. I tillegg gjorde mangelen på voiceover det hele veldig vanskelig, sier Schrøder.

Sjefdesigneren begynte i Vipps omtrent samtidig som denne utviklingen startet, og han var bevisst på at god tilgjengelighet var viktig.

– Det var derfor jeg ville begynne i Vipps, jeg ville skape et design som skulle gjelde alle.

KUTT DESIGNFLUFF

I de fire årene har han bygget opp et designteam på ti personer.

– Den nye appen ble bygget med tanke på blinde og svaksynte og ble raskt veldig bra etter at vi begynte å brukerteste med denne gruppen, sier Schrøder, og påpeker at man ikke trenger å bygge alt fra bunnen av for å oppnå god tilgjengelighet.

– Det er mange gode verktøy bygget inn i telefonenes operativsystemer som vi har brukt i stor utstrekning, sier han, som er opptatt av å gjøre ting enkelt.

– Det er bra hvis du ikke har så mye designfluff. Design kan i verste fall gå utover brukervennligheten. Det gjelder å finne løsninger som passer for de aller fleste.

Kundesenteret er også svært viktig for å få oversikt over hvordan folk bruker appen.

– Det har en klar verdi å snakke med folk som ikke bare er i Oslo og å høre deres frustrasjoner. Det kan være ting som at de ikke skjønner enkelte ord eller at de ikke finner login-knappen.

Hvert skjermbilde har én oppgave

Det systematiske arbeidet med tilgjengelig design resulterte i at selskapet fikk Dogas (Design og arkitektur Norge) innovasjonspris 2021.

– Det er vi veldig glade for, og det er et tydelig bevis på at vi har gjort noe riktig.

EN DEL AV PROSESSEN

Samtidig må universell utforming være en del av prosessen.

– Man kan ikke tenke på dette som noen ekstra kjedelige oppgaver som skal komme på toppen. Universell utforming gjør ikke ting stygt og dårlig, det gjør det bedre for alle. I Vipps har alle ansvar for å tenke på dette gjennom hele prosessen.

Brukertestene har også gitt stor forståelse for hvilke utfordringer ulike grupper har.

– Vi får lyst til å hjelpe disse gruppene ved å skape en app som fungerer, slik at de kan få en enklere økonomisk hverdag.

I Vipps har løsningene handlet om å lage en app som alle kan mestre, og vi har valgt å velger bort en del elementer.

– Vi har et tydelig fokus på oppgavene som skal løses. Hvert skjermbilde har en oppgave. Da er det lettere å skape store og gode knapper. Vi har mange skjermbilder, men det virker ikke slik fordi det går fort å gå gjennom hvert bilde. Språk er også viktig, det viser brukertestene. Vi har få ord, men det skal være de riktige ordene. Magien ligger i detaljene, og et erstattet ord kan snu hele brukertesten.

Vipps har noen designprinsipper de jobber etter:

  • Gjør ting så enkelt som mulig og ha én brukeroppgave om gangen.
  • Bruk enkel tekst.
  • Bruk lyd, vibrasjon og animasjon. Du skal få feedback selv om du mangler en sans.
  • Samarbeid både internt og med samarbeidspartnere for at kundereisen skal være så lik som mulig, også utenfor ditt eget produkt.