KORT FRIST: – Ting skjer fort så du kan ikke ha et utvalg på KI-assistenter som går over lang tid. Da er arbeidet utdatert før utvalget blir ferdig, sier Astrid Undheim i SpareBank 1 SMN som også er med i regjeringsutvalget som skal presentere en KI-veileder allerede 26. i juni. (Foto: SpareBank 1 SMN.)

Skrur opp KI-tempoet

Mange bedrifter ser verdien av KI og er nysgjerrige, men vet ikke hvor de skal starte for å ta teknologien i bruk. Nå får de praktisk drahjelp.

– Den første barrieren for å ta i bruk KI-løsninger er å vite at det skjer på en sikker og trygg måte.

Gjennom veilederen kan flere ta del i utviklingen og det blir en større oppside. I utvalgsarbeidet skal vi også presentere konkrete eksempler og bruksområder som vil gi inspirasjon. Det vil gi en verdi også utover det som handler om en sikker og trygg implementering, sier konserndirektør teknologi og utvikling i SpareBank 1 SMN, Astrid Undheim. Hun er med i regjeringens KI-utvalg.

– Jeg gleder meg til å bidra med konkret erfaring og eksempler fra egen virksomhet, som jeg opplever har kommet ganske langt innenfor egen bransje og i Norge. Samtidig ser jeg også frem til å være med og påvirke de lengre strategiske tankene rundt KI.

PRAKTISK VEILEDER

Onsdag ble det kjent at digitaliserings- og forvaltningsminister Karianne Tung har satt ned en ekspertgruppe som skal lage en praktisk veileder for å øke tempoet i bruken av kunstig intelligens på norske arbeidsplasser. Finansbransjen er representert i utvalget ved Astrid Undheim.

Veilederen skal gi bedriftene konkrete oppskrifter på hvordan de kan ta i bruk assistenter som baserer seg på KI.

– Kunstig intelligens gir store muligheter for innovasjon, vekst og økt effektivitet. Veilederen skal gjøre det enklere for alle norske virksomheter å skalere bruken av teknologien på en rask og ansvarlig måte, slik unngår vi at man hver for seg må finne ut hvordan, sier digitaliserings- og forvaltningsminister Karianne Tung i en pressemelding.

VIKTIG GDPR-LÆRING

Selv om finansnæringen er langt fremme på enkelte ting, tror Undheim absolutt det er rom for å lære fra andre bransjer.

– En konkret ting er hvordan informasjonssikkerhet, personvern og ansattes rettigheter skal håndteres ved bruk av KI-assistenter. Der tror jeg at vi har mye å lære. Dette er ganske komplekse problemstillinger på tvers av bransjer som tross alt er underlagt samme GDPR-regelverk. Her er det viktig å vite hvordan vi skal tolke regelverket og hvor grensene går for hva som er akseptabelt og ikke, sier hun til Finansfokus.

– GDPR handler om ansatte som lovverket vil være helt likt for, og det handler selvfølgelig også om kundedata, der reguleringen vil variere i de ulike bransjene. På dette området tror jeg vi vil ha mye å hente på denne veilederen, kanskje spesielt for mindre bedrifter som ikke har kapasitet og kompetanse til å gjøre alle vurderinger selv.

KAN IKKE SITTE OG VENTE

– I forhold til KI er det absolutt viktigste for ansatte i finansbransjen å ta del i den kompetanseendringen vi står oppi nå. Vi har behov for kompetansebygging og nysgjerrighet.

Vi har behov for kompetansebygging og nysgjerrighet

Astrid Undheim, SPAREBANK 1 smn

Arbeidsgiver må tilrettelegge, men som ansatt innen finansbransjen har alle et eget ansvar for å sette seg inn i denne nye teknologien. Det tror jeg er en nøkkelfaktor.

– KI vil endre arbeidshverdagen til alle som jobber innen finans. Arbeidsoppgavene kommer til å endre seg. Dette er ting som allerede skjer. Det nytter ikke å sitte og vente. Her må alle ta aktiv del i kompetanseendringen, avslutter Astrid Undheim i SpareBank1 SMN.

Newsletter

Abonner på nyhetsbrev

Legg igjen e-postadressen din og motta vårt ukentlige nyhetsbrev med de siste nyhetene fra finansbransjen.