NEDBEMANNING NY TREND: – Innenfor bank, finans og forsikring spesifikt ser en trend med nedbemanninger, noe som understøtter nedgangen i stillingsannonser for denne sektoren, sier Finn-topp Christopher Ringvold. (Foto: Caroline Roka)

LinkedIn utfordrer Finn

Mens utlysningen av ledige stillinger faller, seiler amerikanske LinkedIn opp som den store konkurrenten til Finn.no i jakten på nye talenter til bank, finans og forsikring.

Både Storebrand og If bekrefter at de nå bruker LinkedIn i like stor grad som Finn.no i rekruttering. Tryg bruker i hovedsak Finn.no til rekruttering, men forsikringskonsernet legger nå også alle de ledige stillingene ut på LinkedIn.

Newsletter

Abonner på nyhetsbrev

Legg igjen e-postadressen din og motta vårt ukentlige nyhetsbrev med de siste nyhetene fra finansbransjen.

Dermed kommer også spørsmålet om konkurransen mellom plattformene har påvirket de fallende annonsetallene fra Finn. Det ble utlyst 18 prosent færre stillinger gjennom Finn.no innen bank, finans og forsikring i 2024 sammenliknet med året før. I stillingsmarkedet som helhet var fallet 8,3 prosent.

GENERELL TREND

Ifølge Finn-topp Christopher Ringvold, reflekterer tallene generelle økonomiske trender i bank, finans og forsikring. Han sier de ikke har sett noen vesentlige endringer i konkurransen om stillingsannonser det siste året.

– Våre tall viser at nedgangen i stillingsmarkedet i 2024 skyldes den generelle avmatningen i økonomien, som påvirker hele markedet, skriver Ringvold i en e-post til Finansfokus.

Ringvold sier at de innenfor bank, finans og forsikring spesifikt ser en trend med nedbemanninger, noe som understøtter nedgangen i stillingsannonser for denne sektoren.

BRUKER BEGGE

– Vi bruker begge plattformene. Når vi annonserer, er det stort sett LinkedIn og Finn.no vi bruker. Vi benytter oss også av kjøpte kampanjer på begge kanaler for ekstra synlighet på markedet, sier Mari Christensen, Leder for HR Business Partners i If Skadeforsikring.

BEGGE KANALER: Mari Christensen, Leder for HR Business Partners i If Skadeforsikring sier de ofte velger begge kanaler ved stillingsannonsering. – Det kommer an på hvilken målgruppe vi er ute etter, sier hun. (Foto: If Skadeforsikring)

Hun sier de ikke har kuttet ut den ene plattformen på bekostning av den andre. Det kommer an på hvilken målgruppe vi er ute etter, men ofte velger vi begge kanaler ved annonsering, sier Christensen.

Vi kan ikke med sikkerhet si at en kanal fungerer bedre enn den andre

Mari Christensen, Leder for HR Business Partners i If Skadeforsikring

Hun opplyser at If hadde ganske stabile tall for utlyste stillinger i 2024.

DELING ER EFFEKTIVT

Storebrand sier de forholder seg til et svensk supportteam når de kjøper tjenester hos LinkedIn for rekrutteringsaktivitet. Robert Henriksen, pressesjef i Storebrand, sier det er vanskelig å sammenlikne kostnaden med å annonsere på de to plattformene: 

– Det medfører uansett en kostnad når vi annonserer for en ledig stilling.

Ifølge Henriksen ser de stor effekt av rekrutteringsvideoer publisert på Storebrands LinkedIn-profil som deles videre av egne medarbeidere.

KORTE VIDEOER: Robert Henriksen, pressesjef i Storebrand, sier de ser god effekt av korte rekrutteringsvideoer som publiseres på Storebrand sin LinkedIn, og som deles videre av egne medarbeidere. (Foto: Lise Eide Risanger/Storebrand)

– Når vi har større rekrutteringskampanjer som for eksempel til våre internships og traineeprogram, bruker vi også LinkedIn til å annonsere i tillegg til flere andre sosiale kanaler. Vi lager i tillegg korte rekrutteringsvideoer som publiseres på Storebrand sin LinkedIn, der den som rekrutterer forteller om stillingen, hva og hvem de ser etter, og viser til stillingsannonsen. Vi ser at det har stor verdi at egne medarbeidere deler innholdet på sine profiler.

GRATIS OG BETALT INNHOLD

Ifølge Henriksen i Storebrand bruker også de begge kanaler.

– Vi bruker både Finn.no og LinkedIn i forbindelse med rekruttering av nye medarbeidere. Når vi lager korte rekrutteringsvideoer som publiseres på Storebrand sin LinkedIn, ser vi stor effekt, og opplever at vi når aktuelle kandidater. Kombinasjonen av å bruke både LinkedIn og Finn.no gir oss mange gode søkere. 

Henriksen sier en del av innholdet de publiserer på LinkedIn er gratis, en del betaler de for. 

Når vi lager korte rekrutteringsvideoer som publiseres på Storebrand sin LinkedIn, ser vi stor effekt.

Robert Henriksen, Storebrand

– Når vi legger ut en utlysning på våre nettsider, blir disse også automatisk delt på Storebrands LinkedIn-profil. Publisering av stillingsannonser her er uten kostnad. Ved større rekrutteringskampanjer betaler vi ekstra for å nå en spesifikk målgruppe og oppnå større synlighet.   

KONSERNAVTALE MED LINKEDIN

Også Tryg Forsikring kombinerer Finn.no og LinkedIn, ifølge pressesjef Ole Irgens:

 – Tryg bruker i all hovedsak finn.no til rekruttering. Vi legger også alle ledige stillinger ut på LinkedIn. For oss er det viktigst å finne de rette personene på en kostnadseffektiv måte, slik at vi innretter annonseringen etter det. For noen spesialistgrupper kan det hende at vi bruker andre kanaler. Avtalen med LinkedIn er en konsernavtale som gjelder for hele Tryg. Vi kan derfor ikke gå i detalj om prising, men kan generelt si at det er rimeligere å bruke LinkedIn til stillingsannonsering enn Finn.no.

FAKTA

  • Finn.no har hver måned mer enn 1,1 million kandidater innom markedsplassen og  formidler enn 500 000 søknader. Finn.no tilbyr også kobling til sosiale nettverk i produkttilbudet for å nå kandidater utenfor Finn-plattformen.
  • LinkedIn er et amerikansk tek-selskap med base i Silicon Valley.  LinkedIn oppgir at de har over 1 milliard medlemmer, og kontorer over hele verden. Det skal være registrert 1,3 millioner brukere i Norge.