SE MULIGHETSROMMET: Liv Dingsør i Digital Norway sier den enkelte ansatte må heve KI-kompetansen for å se mulighetene teknologien gir. (Foto: Digital Norway) 

KI er lite brukt av finansansatte

Ansatte i finansbransjen bruker sjelden eller aldri kunstig intelligens (KI). Bare én av fem bruker KI daglig eller ukentlig. Det viser en undersøkelse blant Finansforbundets medlemmer. 

Det er et paradoks at ansatte i banker og forsikringsselskaper er så trege til å ta i bruk  generativ kunstig intelligens som ChatGPT og CoPilot i hverdagen. Selskapene som de jobber i, bruker nemlig allerede kunstig intelligens i bedriftssystemene, basert på maskinlæring.  

Newsletter

Abonner på nyhetsbrev

Legg igjen e-postadressen din og motta vårt ukentlige nyhetsbrev med de siste nyhetene fra finansbransjen.

Tre funn fra undersøkelsen viser den lave bruken: 

– Halvparten av medlemmene bruker KI av og til eller sjeldent, nesten en firedel bruker aldri KI. 

– De som bruker KI, føler ikke at de har nok kunnskap til å velge hvilke KI-verktøy som skal brukes. 

– Generelt har arbeidsoppgavene for de fleste blitt lite påvirket av KI de siste tre årene. 

Undersøkelsen er gjennomført av og blant Finansforbundets medlemmer. Totalt har 1025 medlemmer svart. 

ANSVAR FOR Å LÆRE KI 

Administrerende direktør Liv Dingsør i Digital Norway synes ikke funnene er så overraskende. En tilsvarende undersøkelse som Tekna presenterte under Arendalsuka 2024, viste det samme blant deres medlemmer. 

– Bruk av KI har generelt to store barrierer: Den ene er mangel på kompetanse. Den andre er evnen til å se mulighetsrommet i egen virksomhet, altså hva nye verktøy faktisk kan bidra til, sier hun. 

Den lave bruken kan også ha sammenheng med at det ikke er etterspørsel etter KI fra ledelsen eller kundene. 

Det ligger også et ansvar på den enkelte arbeidstaker å koble sin fagkompetanse til bruk av KI på en smart måte.

Liv Dingsør, Digital Norway

– Å heve den digitale kompetansen til de ansatte er bedriftens ansvar. Men det ligger også et ansvar på den enkelte arbeidstaker å koble sin fagkompetanse til bruk av KI på en smart måte. Men da må du forstå mulighetene i teknologien, sier Dingsør. 

Finansforbundet, NITO og Negotia samarbeider med Digital Norway om kursing av medlemmene i kunstig intelligens. Det startet med en veiviser i 2022 og er utvidet til en rekke korte kurs som er tilgjengelige på digitalnorway.no. 

PASS PÅ HVA KI HAR ADGANG TIL 

Advokat Ida Flaatten i Finansforbundet har sett mye på reguleringer av KI. Hun sier at bedriftene ikke må undervurdere forarbeidet som kreves for å ta i bruk generativ KI. For eksempel blir CoPilot fra Microsoft integrert i programvarepakkene mange bedrifter allerede bruker. 

TEST INTERNT: Ida Flaatten i Finansforbundet advarer mot at KI-verktøy som CoPilot kan få tilgang til data den ikke skal. (Foto: Finansforbundet)

– CoPilot baserer seg på alle dataene som de ansatte i bedriften har tilgang til i 365-universet. Her er det viktig å teste internt før du ruller ut verktøyet. Ellers risikerer du at CoPilot bruker data den ikke skal, sier Flaatten. 

Hun mener reguleringer vil hjelpe bedriftene og ikke være til hinder for innovasjon. 

– En klar, tydelig og god regulering vil gjøre landskapet oversiktlig både for dem som skal utvikle, og for dem som skal ta i bruk kunstig intelligens. Da kan vi lettere vite hva som er innenfor og utenfor, sier hun. 

HVA KAN KI GJØRE FOR MEG? 

I tidligere SpareBank 1 SR-Bank bruker mellom 15 og 20 prosent generativ KI i hverdagen, altså omtrent den samme andel som medlemmene i Finansforbundet rapporterer i undersøkelsen.  

Leder for innovasjon Ramtin Matin skriver i en e-post til Finansfokus at banken jobber aktivt med å heve kompetansen og for å få ansatte til å ta i bruk generativ KI. Det krever endringsledelse og god forankring i organisasjonen. 

BARE Å GLEDE SEG: Ramtin Matin i tidligere SpareBank 1 SR-Bank tror KI-bruken vil øke kraftig de neste 12 månedene. (Foto: SR-Bank) 

– Når den enkelte ansatte selv må ta initiativ til å lære seg KI-systemer, vil det være et element av motstand. Derfor er det viktig at de rette incentivene eksisterer for å gjøre det attraktivt for den ansatte, slik at de kan svare på spørsmålet «what’s in it for me?», sier han. 

Matin spår at bruken av generativ KI vil øke kraftig de neste 12 månedene.  

– Mange banker er «Microsoft-hus» og bruker en stor del av deres verktøy. Når CoPilot sakte, men sikkert rulles ut i organisasjoner, vil adopsjonen øke drastisk, fordi det da blir integrert i mange av de mest brukte verktøyene vi sitter med store deler av dagen. Så her er det bare å glede seg, sier Matin.