IKKE OVERRASKET: – I Nordea merker de en oppgang i svindelsaker, og særlig blant eldre over 60 år som utsettes for sosial manipulasjon, sier svindelekspert Marte Pernille Nykaas. (Foto: Nordea)

Ny rekord i svindel

Aldri før har så mange i Norge blitt utsatt for svindel. Det samlede tapet for svindeltransaksjoner var 607 millioner kroner første halvdel av 2024, en økning på 16 prosent fra siste halvdel av 2023.

Svindel ved bruk av sosial manipulasjon er nå den vanligste formen, og tapet utgjorde 360 millioner kroner første halvdel av 2024. Det er økning på 52 prosent fra andre halvår i 2023. Det kommer fram av Finanstilsynets svindelstatikk for første halvår i 2024 som nettopp er publisert.

Newsletter

Abonner på nyhetsbrev

Legg igjen e-postadressen din og motta vårt ukentlige nyhetsbrev med de siste nyhetene fra finansbransjen.

– Jeg er dessverre ikke overrasket over økningen. Spesielt ser vi en økning av saker med eldre som utsettes for sosial manipulasjon. Det typiske er at de blir oppringt av noen som utgir seg for å være fra Økokrim, bank eller politi som overbeviser dem om at de er utsatt for svindel, og at de må overføre pengene til en såkalt sikker konto, sier Marte Pernille Nykaas, svindelekspert i Nordea.

Mer enn fordobling på to år

Statistikken fra Finanstilsynet viser at i løpet av de to siste årene så har tapet etter svindel økt to og en halv ganger; fra 241 millioner kroner første halvdel av 2022, til 607 første halvdel i år.

Målet vårt er å klare å stoppe mer svindel,

Marte Pernille Nykaas, nordea

– Bruker dere nok ressurser på å forsøke å stanse dette?
– Vi er mange som jobber med svindel i Nordea, både med forebygging og å hjelpe kunder som har blitt utsatt for svindel. Vi jobber også mye bevisstgjøring, og holder foredrag på skoler og eldresentre. Målet vårt er å klare å stoppe mer svindel, samtidig som svindelmetodene blir mer sofistikerte, sier Nykaas.

Vanskelig å avdekke sosial manipulasjon


Nykaas er heller ikke overrasket over at en så stor del av svindelen nå gjelder sosial manipulasjon. Det er dette som utgjør den klart største økningen, fra 237 millioner siste halvdel av fjoråret, til 360 millioner første halvdel i år. Mens tap der det er svindleren som utsteder svindeltransaksjonen, for første gang viser en reduksjon.

På spørsmål om hvordan svindelstatistikken er hos Nordea i samme periode, svarer Nykaas at de ikke har mulighet for å gi ut denne informasjonen.

– Sikker konto-svindel er spesielt vanskelig å detektere, fordi det faktisk er kundene selv som utfører transaksjonene. Det er menneskene som utsettes for manipulasjon. Da må vi forsøke å nå fram til disse i form av bevisstgjøring, sier Nykaas, som forteller at de aller fleste er over 60 år .

Må vi ta et skritt tilbake?


Det store og økende problemet har ført til at Nykaas og Nordea nå lurer på om løsningen kan være å ta et skritt tilbake i utviklingen.

– Med digitaliseringen er det blitt slik at alt skal være så lett, smart og tilgjengelig. Det utnytter svindlerne. Kanskje bør det blir vanskeligere for kunden å utføre en betaling, slik at det igjen tar flere dager før en betaling går gjennom? Det kan gjøre det lettere å stoppe svindelen. 

STOR OPPMERKSOMHET: – Det er viktig at foretakene fortsetter å gi arbeidet med svindelbekjempelse stor oppmerksomhet, sier Olav Johannessen i Finanstilsynet.

Ikke oversikt over kundenes tap


Finanstilsynet skriver i rapporten at omfanget av svindel ved sosial manipulasjon er usikkert, fordi kunden selv ofte bærer tapet. Samtidig blir ikke en god del av denne svindelen meldt.

-Men hvor mye av tapet er det kundene som må stå for, og hvor mye dekker bankene?

I en e-post svarer Olav Johannessen, leder i seksjon for IT og betalingstjenester, at det har de ikke tall på fordi denne type informasjon ikke følger av kravene for innrapportering.

– Hva vet dere om tiltak som finansforetakene har satt i gang for å bekjempe svindel. Gjøres det nok?  
– Finanstilsynet kjenner til at foretakene arbeider godt med antisvindeltiltak, både forebyggende og svindelavdekkende tiltak. Vi mener det er viktig at foretakene fortsetter å gi arbeidet med svindelbekjempelse stor oppmerksomhet, sier Johannessen.

Første halvår klarte bankene å stoppe tap for kontooverføringer og kortbetalinger på 1341 millioner kroner, ifølge Finanstilsynet.