Fikk 238 nye kolleger
I går overtok Nordea endelig Danske Banks personkunder. De som skulle begynne ved hovedkontoret på Majorstuen ble tatt imot med stående applaus.
Jeg sitter i resepsjonen på Nordea på Majorstuen. Ved siden av meg sitter to damer med tydelige sommerfugler i magen. De skal ha første dag på jobben, noe de ikke er alene om. I går hadde om lag 238 tidligere Danske Bank-ansatte sin første arbeidsdag i Nordea. Her på Majorstuen er det om lag 50 som kommer til ny jobb. Nøyaktig klokken ni slippes de inn i samlet tropp. Her blir de møtt av applaus fra flere hundre nye kolleger.
– Dette var litt av en mottakelse!
Carl Frederic Fiskvik er en av de 50 Danske Bank-ansatte som i går begynte i Nordea. Det vil si han har tjuvstartet litt og vært her noen uker allerede.
– Jeg har vært med og forberedt overgangen, slik at vi er oppe og går fra dag én.
I helgen fikk også 235 000 bankkunder ny bank.
Fiskvik jobber med kreditt på private banking og kjenner noen av disse fra før.
– Dette er kunder som ofte har kompleks økonomi. Da er det viktig å kjenne kundenes historie. De skal slippe å måtte forklare hele sin situasjon om igjen, sier Fiskvik.
Første arbeidsdag går til å ringe kundene på private banking og ønske velkommen og høre om det er noe nytt som skjer.
VIKTIG MED KOMMUNIKASJON
Det er nå ett og ett halvt år siden det ble klart at Nordea skulle kjøpe Danske Banks personmarkedsvirksomhet. Det har vært lenge å vente for de ansatte.
– Vi har vært veldig utålmodige og hele tiden ønsket å vite hva som skjer. Mye informasjon har blitt stoppet på grunn av konkurranseregler. Det har vært frustrerende, sier Fiskvik.
Samtidig har Danske Banks tilbud til kundene blitt gradvis redusert i denne perioden.
– Det var produkter jeg ikke kunne tilby dem, samtidig som jeg heller ikke kunne henvise dem til Nordea.
– Hvordan ser du på perioden fremover nå?
– Det ser jeg veldig lyst på. Jeg vet allerede litt hvordan det er her, og det er veldig bra. Den store forskjellen ligger i at vi nå har vært 15 måneder i en bank som holder på å stenge og skal inn i en som satser på vekst. Her er det heller snakk om oppbemanning enn kutt, sier Fiskvik, som ser at mange kolleger har sluttet på grunn av usikkerheten.
– Det er all honnør til de som har blitt igjen. Det er ikke mange ukene siden den enkelte fikk vite hvilken rolle hen skulle inn i.
For Fiskvik var det gledelig gjensyn med flere kolleger fra Danske Bank.
– Jeg er veldig glad for å få de andre på plass. Dette er folk jeg kjenner godt og som jeg i mange tilfeller har jobbet lenge med.
Nordea ønsker at de nye blir tatt godt imot og de som kommer fra Danske Bank blir møtt av et digitalt onboardingsprogram. Her blir de bedre kjent med sin nye arbeidsgiver. Alle får også en buddy, som er en rutinert kollega som hjelper den enkelte med å navigere i sin nye hverdag.
MANGE PÅ JOBB
Det var ikke bare nye ansatte som skulle tas imot nå. I helgen ble 235 000 kunder migrert fra Danske Bank til Nordea. I lokalene på Majorstuen har det vært hektisk aktivitet for å sikre at dette gikk bra.
– I helgen har det vært 300 på jobb for å få sikre at dette skulle gå bra. IT-gjengen har vært hjertet i dette, men vi folk fra en rekke områder innom huset. I tillegg var det god bemanning på kundesenteret. Det har vært en helg med høyt trykk og masse usunn mat, sa Randi Marjamaa, landssjef og leder for personmarkedet i Norge da hun tok imot sine nye kolleger.
Det ble rapportert et visst trykk på kundeservice i helgen, men stort har overgangen gått smidig. En svartid på 50 sekunder må være godkjent.
– Vi satt på kundeservice og ventet på telefoner. De fleste henvendelsene var rundt nye kort og pinkode, sier Marjamaa.
I helgen har selskapet også hatt sterkt søkelys på svindel.
– Vi har vært offensive og advart kundene om at dette er høysesong for svindel. Fasit er null svindel i helgen. Det er vi veldig fornøyde med. Samtidig har det vært et engasjement og trykk. Over 120 000 har lastet ned og logget inn på mobilbanken. Det er vi veldig fornøyde med.
Fremover lover hun at Nordea skal være en tøff konkurrent i markedet.
– Vi har en tydelig vekststrategi. Da må alle kjenne på hvorfor kundene skal velge Nordea. Vi skal ha et veldig godt verditilbud til kundene.
MØTER DE TILLITSVALGTE
De tillitsvalgte i Finansforbundet er godt fornøyde med å ha fått mange nye kolleger.
– Dette er veldig hyggelig og viser at Nordeakonsernet satser på Norge, sier Jørgen Suo Lønnquist, hovedtillitsvalgt i Finansforbundet i Nordea. Nå skal han gi de nye en liten pause før de tar kontakt.
– Vi sender alle ansatte som kommer en velkomstpakke fra oss. Vi skal denne uken ha møte med de som har vært tillitsvalgte i Danske Bank. Det er viktig at de som kommer over også har sine kjente tillitsvalgte å støtte seg på. Vi skal også presentere oss nærmere for de nye medlemmene, men de skal få noen dager å lande på før vi tar kontakt, sier Lønnquist.