Ly skrur opp ambisjonene
Bærekraftsanalysen plasserer Ly Forsikring på jumboplass blant de 15 skadeforsikringsselskapene som er vurdert. Selskapet har foreløpig ikke et omfattende bærekraftsarbeid, men er i gang med å meisle ut en helhetlig strategi på området.
– Ly Forsikring har foreløpig ikke et omfattende bærekraftsarbeid i dag, men vi jobber for å legge til rette grunnlag og en helhetlig strategi frem mot første bærekraftsrapportering for 2025, sier CFO i Ly Forsikring, Anne Hvattum, i en e–post til Finansfokus.
Den første milepælen i selskapet blir bærekraftsrapporten. I forbindelse med denne vil det også settes i gang noen naturlige prosesser i bærekraftsarbeidet.
– Vi skal framover kartlegge bærekraftsaspekter som er relevante for Lys drift, og vi skal videre utvikle tiltak som kan bidra til positive endringer innenfor miljø, sosialt ansvar og god styring (ESG). Vi tar dette arbeidet på høyeste alvor.
Forsikringsbransjen har en viktig rolle i både håndteringen av de klimaendringene som allerede skjer, og i overgangen til et mer bærekraftig samfunn. 15 skadeforsikringsselskaper og fem livsforsikringsselskaper er vurdert i analysen Söderberg & Partners har gjort av bærekraft innen forsikringsbransjen. Selskapene er rangert etter et trafikklys-system med grønt, gult eller rødt.
Ly Forsikring kom dårligst ut, med rødt over hele linja. Hva selskapet tenker om jumboplassen har de unnlatt å kommentere. Knif Trygghet fikk også utelukkende røde vurderinger, men har ikke like omfattende produkttilbud som Ly.
TRYG PÅ BÆREKRAFT
Tryg og Storebrand er de eneste skadeforsikringsselskapene som får grønt lys på alle parameterne, og Tryg er det selskapet som utmerker seg aller best.
– Tryg har integrert bærekraftige løsninger i våre produkter og tjenester. Vi reparerer i stedet for å bytte ut, og bruker resirkulerte materialer der det er mulig. Her har vi et godt samarbeid med skadesaneringsselskap og bilverksted. Vi inkluderer også forebyggende tiltak i forsikringene for å redusere og begrense skadeomfang, sier Trygs landesjef i Norge, Espen Opedal, i en pressemelding.
Alt i alt konkluderer analysen med at skadeforsikringsselskapene stort sett er gode på bærekraft i skadehåndtering, der det jevnt over stilles krav til reparasjon, resirkulering og gjenbruk.
TOPPER PALLEN
Livforsikringsselskapene får skryt for at de stort sett er gode på å integrere bærekraft i forvaltningen. Proaktivt påvirkningsarbeid og mer tydelige prosesser skiller feltet, der Storebrand Liv utmerker seg som best i klassen.
– Bærekraft er en integrert del av selskapets strategi, og vi utfører detaljerte analyser, kvartalsvis screening, og har strenge krav til både interne og eksterne fondsforvaltere, sier Storebrands konsernsjef, Odd Arild Grefstad, i meldingen.
– Våre investeringer styres av klare klimamål som rapporteres til styret, og vi har en tydelig strategi for å redusere fotavtrykket fra egen drift, sier Grefstad.
Både Nordea og Storebrand får grønt lys av Söderberg & Partners-analysen. Nordea har forbedret seg fra gul til grønn, først og fremst på grunn av forbedret resultat innen perspektivet påvirkningsarbeid.
De grønne selskapene er vurdert til å ha de beste strategiene og forutsetningene til å bruke kapitalen på en måte som gjør verden bedre. DNB og Gjensidige vurderes som gult, og SpareBank 1 får rød vurdering.
Gjensidige har fått økt vurdering fra rødt til gult, først og fremst på grunn av deres sterke resultat innen prosessen for bærekraftige investeringer.
En gul eller rød rating er ikke nødvendigvis et tegn på manglende bærekraftsarbeid, men viser at selskapene har forbedringspotensial relativt til de grønne selskapene.
KUNDEMAKT MED SAMFUNNSEFFEKT
– Målet med analysene er å skape konkurranse i markedet, drive kontinuerlig forbedring og sikre at våre kunder får løsninger som er både økonomisk trygge og bærekraftige, sier leder for innovasjon, analyse og bærekraft i forsikringsmegleren Söderberg & Partners, Maja Heedman, i pressemeldingen.
Heedman påpeker at valg av leverandør innen forsikring kan ha stor samfunnseffekt.
– Kundene har stor markedsmakt. Ved å velge selskaper som ligger i front på bærekraft, bidrar de til å fremme ansvarlige løsninger i bransjen. Dette gjør at både kundene, forsikringsbransjen og samfunnet vinner.