Vipps stopper svindlerne med kunstig intelligens
I april ble Vipps sine kunder svindlet for 3,7 millioner gjennom sikker konto-svindel, mens i oktober var beløpet null. Ved hjelp av kunstig intelligens har Vipps utviklet en modell som klarer å fange opp svindelforsøkene.
Mot slutten av fjoråret begynte svindelbeløpene hos Vipps å øke. De svindlede kundene fortalte historier som hadde samme mønster: De ble oppringt av noen som utga seg å være fra for eksempel bank, Vipps, politi eller Økokrim som sa de var utsatt for svindel. Derfor måtte pengene så raskt som mulig overføres til en såkalt trygg konto.
– Stadig flere kunder ble svindlet, og det toppet seg i april da denne type svindel utgjorde 3,7 millioner kroner. Det gjorde at våre svindeleksperter ved hjelp av kunstig intelligens (KI) begynte å utvikle en modell for å få stoppet dette, sier Hege Hagen, hvitvaskingsansvarlig og leder for arbeid mot økonomisk kriminalitet i Vipps.
Lærte seg mønsteret i svindelsaker
Hagen forteller at modellen ble utviklet gjennom å mate den med tidligere saker blant annet der bedrageriet hadde skjedd gjennom sosial manipulasjon og sikker konto-svindel.
– Den lærte seg et typisk mønster om hva som skjer i disse tilfellene. Vi kan ikke gå i detaljer da vi ikke ønsker å synliggjøre dette overfor svindlerne, men det handler om beløp, relasjon, tidspunkt på døgnet mm.
I mai var svindelbeløpt for sikker konto-svindel halvert, mens i oktober har de ikke hatt noen tilfeller av denne typen svindel.
– Alle betalingene kjøres nå gjennom modellen. Når den fanger opp at det er svindel, så annulleres betalingen på millisekundet, sier Hagen.
Kappløp med svindlerne
Modellen utvikles konstant og oppdateres på daglig basis, fordi svindlerne utvikler jo også sine metoder. Et viktig moment er også at den ikke stopper vanlige betalinger
– Det er som et kappløp der svindlerne lett kan få forsprang fordi de trenger jo ikke å forholde seg til regelverk, etikk og strenge personvernregler slik som finansforetakene må, sier Hagen
– Vet du om andre som har utviklet lignende KI-modeller?
– Alle banker jobber aktivt for å finne systemer som kan stoppe bedrageri. Vår fordel i Vipps er at vi har et smalt produktspekter der begge parter, både sender og mottaker, må være kunder. Det er et lukket system der beløpsgrensen er 100 000 kroner, og det gjør det kanskje lettere å stoppe svindlingen for oss enn for en større bank.
DNB stoppet svindelforsøk for 1,5 milliarder
Hos DNB har omfanget av svindel nå nådd et svimlende milliardbeløp. I fjor utgjorde all svindel mot DNB og deres kunder 1,8 milliarder, de klarte å stoppe i overkant 1,5 milliarder av dette. Det forteller Sebastian Takle, leder av Financial Cyber Crime Center, i DNB.
– Sikker konto-svindel dukket opp for første gang sommeren 2023, og det var DNB som oppdaget det. Et stort problem med å detektere denne type svindel er nettopp at svindlerne legger opp til at det skal ligne en legitim betaling, sier Takle.
Hittil i år har utgjør de kriminelles forsøk på sikker konto-svindel hos DNB 36 millioner kroner. Av dette har DNB klart å stoppe transaksjoner på 22 millioner, mens 14 millioner har gått tapt.
– Er det enklere for Vipps å stoppe denne type svindel enn for en stor bank som DNB som tilbyr et bredt spekter av tjenester?
– Nei jeg tror ikke det er enklere for Vipps. Forskjellige aktører har forskjellige fordeler og utfordringer, avhengig av hvor mye data man har tilgjengelig og hvor mange transaksjoner som skal håndteres. Vi ser at det er utrolig mange fordeler med å være en stor aktør med en helhetlig oversikt. Men det er ingen tvil om at Vipps er i best posisjon til å stoppe bedragerier som gjennomføres med Vipps.
KI kan ikke løse alt
DNB uttaler seg ikke om hvordan deteksjonen deres fungerer, men sier at ny teknologi ofte er avgjørende når man skal bekjempe organiserte kriminelle miljøer.
– Når det snakkes om utvikling av modeller ved hjelp av kunstig intelligens, så er det ofte i praksis ikke noe annet en tradisjonell maskinlæring. Men det løser ikke alt, og det er problematisk når det snakkes om KI som det skulle være en form for «hokuspokus».
Urolig for hjemmebesøk
I det siste har Takle spesielt jobbet målrettet med å få bukt med svindel der de kriminelle drar hjem til eldre mennesker. Det var DNB som oppdaget mistenkelig aktivitet på en konto til en 80 år gammel kvinne som ble svindlet og bortført til Dubai tidligere i år. Hun trodde det var Økokrim hun hjalp da hun ble med. I Sverige har også personer blitt drept i hjemmebesøk-svindel.
Takle forteller at DNB har vært borti 59 slike saker.
– Det at svindlerne dukker opp hos eldre og gjerne gir seg ut for å være fra politiet eller Økokrim, gjør det spesielt alvorlig. Det har så store personlige konsekvenser for den som rammes at vi akkurat nå setter vi inn ekstra innsats her.