JBF best på kundetilfredshet
JBF lyttet til kundene da de skulle meisle ut konsernstrategi. Det har betalt seg i form av nok en førsteplass i EPSIs kundetilfredshetsundersøkelsen.
En fersk undersøkelse fra EPSI viser at tilliten til forsikringsselskapene i Norge fortsatt er god, men at det samlet sett en svak nedgang i kundetilfredsheten blant norske forsikringskunder. Flere av kundene i årets EPSI- undersøkelse bemerker at prisene har økt, og flere oppfatter nå forsikringsselskapene som mindre konkurransedyktige på pris.
JBF topper fortsatt listen i privatmarkedet, mens Ly Forsikring debuterer med en førsteplass i bedriftsmarkedet.
– Vi er utrolig glade og stolte over å toppe listen nok en gang! Dette resultatet skyldes innsatsen til hele teamet vårt, som hver dag jobber for å levere kundeopplevelser i særklasse. Som et kundeeid selskap er kundene selve kjernen i alt vi gjør, og vi vet at det krever kontinuerlig utvikling for å levere på deres behov, sier konsernsjef Helge Dalen i JBF.
KUNDEEID SELSKAP
Han synes det er inspirerende å få så gode tilbakemeldinger fra kundene, og EPSI- kåringen skal markeres internt med kake.
– Siden vi er et kundeeid selskap, betyr slike kåringer ekstra mye – det viser at vi gjør mye riktig.
Dalen forteller at JBF de siste årene systematisk har brukt innsikt fra kundeundersøkelser for å forbedre kundeopplevelsen.
– I fjor gjennomførte vi en omfattende undersøkelse blant kundene våre, og denne innsikten har dannet grunnlaget for vår nye konsernstrategi frem mot 2030. Det første strategiske prosjektet i denne strategien er «Kundeløftet», som vi har jobbet med gjennom hele 2024. Målet er å bli enda mer kundesentriske, noe vi håper kundene vil merke på en positiv måte.
RØTTER I JERNBANEN
Denne uken har selskapet samlet 35 ledere og fagpersoner til fagdager om kundereiser.
– Her har vi hatt som mål å bygge kompetanse i kundesentrisk arbeid. Dette handler om å forstå kundenes behov i dybden og tilpasse oss deres opplevelse og forventninger til oss.
JBF har sine røtter i jernbanen. Men for snart tre år siden inngikk de en avtale med Revisorforeningen, som åpnet opp for at deres medlemmer kan bli kunder hos JBF.
– Vekst er avgjørende for oss, og vi vurderer fortløpende nye kundegrupper for å sikre at vi er konkurransedyktige på pris og fortsatt tilbyr gode kundeopplevelser. Dersom vi skulle åpne for flere yrkesgrupper, vil vi gjøre grundige vurderinger av hvordan dette kan påvirke både eksisterende kunder og forsikringsrisikoen. Målet vårt er fortsatt å være svært konkurransedyktige og tilby løsninger som dekker kundenes behov, sier Dalen.
Årets EPSI-funn
- Personkunder som har hatt en forsikringssak det siste året er mindre fornøyde med håndteringen av disse sakene enn tidligere
- Kundetilfredsheten øker med antall forsikringer samlet hos samme selskap.
- Kunder som kjøper forsikringer via fagforeninger eller interesseorganisasjoner, er fortsatt noe mindre fornøyde enn de som ikke gjør det.
- 21 prosent vurderer å bytte forsikringsselskap i løpet av det kommende året.
- Selskaper som er flinke til å dele informasjon om skadeforebygging og ta initiativ til samtaler om kundens forsikringer, har mer tilfredse kunder.
Om JBF
JBF er et finanskonsern bestående av forsikringsselskapet JBF Forsikring (JBF Forsikring Gjensidig) og JBF Bank (JBF Sparebank).
Finanskonsernet er en totalleverandør av finansielle produkter og tjenester til privatpersoner. Produktene tilbys i hovedsak ansatte eller medlemmer av selskaper og organisasjoner som har en avtale med JBF, hovedsakelig aktører innen jernbane, transport og logistikk.
JBF forsikrer om lag 83 000 husstander, som tilsvarer mer enn 160 000 personer over hele landet. Banken er en del av Eika-alliansen og har 36 000 bankkunder i hele Norge.