Eika med egen digital konseptbank
Fra nyttår får heldigitale kunder nok en bank å velge i. Med Penni ønsker Eika å ta del av et stadig økende marked.
Rene digitalbanker og bankkonsepter begynner vi å bli vant med. Bulder, Himla og Sbanken er eksempler der tradisjonelle banker ønsker å nå selvgående, digitale kunder. Nå kaster også Eika Gruppen seg inn i kampen om disse forbrukerne. Fra nyttår åpens de digitale dørene for Penni.
– Vi tror det er rom for en blid, enkel og litt annerledesbank, noe som vil prege merkevaren vår, sier Ola Jerkø, administrerende banksjef i Penni. Han synger gjerne merkevarens hyllest.
– Merkevaren er laget som ligger over pris og teknologi. Det handler om å skape følelser og vi vil gi folk en enkel og humørfylt bankhverdag fri for bekymringer gjennom gode kundeopplevelser og en god merkevare, sier Jerkø.
Mye av virksomheten i Eika Kredittbank er i ferd med å slås sammen med SpareBank 1 Kreditt. Det gjør at Eika står igjen med en banklisens med innskudd og billån.
– Det ligger store volumer av kredittkort og forbrukslån i banken nå. Dette skal over til SP1 Kreditt. Med Penni skal vi i hovedsak satse på boliglån og hverdagsøkonomi. Fra start blir det en vanlig, liten digitalbank, uten full produktbredde. Vi har en grunnstamme og infrastruktur på plass. Penni skal bruke Eikas teknologiske plattform, i egen drakt. Eikabankene er sterke på fullsortiment og personlig rådgivning. Med Penni vil vi nå digitale kunder som ikke har dette behovet, sier Jerkø.
Deler teknologi
– Sparebankene er eierne og nå går vi inn i en helt annen del av markedet. Samtidig får vi utnyttet den eksisterende plattformen ytterligere. En heldigital bank kan også gi mer innovasjonskraft i gruppen.
Også personellmessig bygger Penni på Eika Kredittbank. Mange ansatte går til SP1 Kreditt, men de som blir igjen danner grunnstammen i det nye konseptet. I tillegg styrkes laget noe.
– Vi har tre nye som begynner i disse dager, smiler Jerkø.
Eies av gruppen
I Eika Kredittbank er det også en hel del innskudd. Dette tas med inn i Penni.
– Vi skal bruke kapital og likviditet som ligger i banken til å bygge opp det nye konseptet. Vi begynner smalt, med et begrenset produktspekter. Boliglån er nytt for oss, da er det smart å bruke litt tid på å lære før vi bredder oss.
– Blir det pris som skal lokke nye kunder?
– Penni skal ha attraktive vilkår og priser, men vi tror på en god totalpakke, der også Eikas kundeservice skal sikre gode kundeopplevelser. Sammen med en attraktiv merkevare skal vi bygge oss opp over tid, sier Jerkø, og understreker at banken skal være tilgjengelig både på mobil og nett.