TOBIAS BLIR ønsket velkommen til sin aller første arbeidsdag i Nordea av sjefen sin, Frederik Fjeld. (Foto: Sverre Chr. Jarild)

Nordea ansetter 300

Denne høsten øker Nordea staben med 300 rådgivere. 50 ansettes gjennom utlyste stillinger og 250 kommer fra Danske Bank. Vi ble med da Tobias Olsen hadde sin første arbeidsdag i banken.

– Det er jo første arbeidsdag, og da er det alltid litt høye skuldre. Men måten jeg er blitt tatt imot på, har gjort at jeg egentlig har følt meg velkommen og ivaretatt fra første sekund, sier Tobias Olsen.

Han er en av de nyansatte i Oslo, og skal gi råd til privatpersoner, holdingsselskap og bedrifter på forvaltning. Prosessen fra han sendte inn søknaden til han stilte opp på sin aller første arbeidsdag hos Nordea i august har vært rask og smidig.

Det å bytte jobb er jo ikke noe du tar lett på

Tobias Olsen, Nordea

– Det å bytte jobb er jo ikke noe du tar lett på. Du skal også sette deg inn i den typen jobb du eventuelt har lyst til å søke på. Opplevelsen jeg har hatt der har vært veldig, veldig bra. Jeg har fått god informasjon hele veien, og opplever hele søknadsprosessen som veldig ryddig.

MULIGHETEN TIL å jobbe for Nordens største kapitalforvalter var en av elementene som fikk Tobias Olsen til å søke rådgiverstillingen. (Foto: Sverre Chr. Jarild)

– Jeg hadde jo tatt et valg om at jeg ønsket å flytte etter sommeren, og kom i kontakt med Fredrik Fjeld, leder for Nordeas Oslo/Romerike Relasjonshus, i vår. Deretter hadde vi en prat, og en prat til, og så var det egentlig ganske “bankers” etter det, sier han.

I MÅL I AUGUST

HR og ledere i Nordea har hatt full trøkk med rekrutteringsprosessene gjennom sommeren. I Oslo er det ansatt 20 personer gjennom utlyste stillinger. I tillegg kommer 35 kunderådgivere fra Danske Bank som kommer inn dørene på Nordeahuset den 15. november.

– Vi har mange intervjuer om dagen. Derfor har vi som er ledere jobbet mye i sommer. Ferie har det ikke blitt så mye av, for dette er viktig for oss. Vi skal ta vare på alle kundene som kommer, så vi har prioritert å gjøre oss ferdige med ansettelsene i august, sier Fredrik Fjeld. 

Under prosessen har HR-avdelingen også bevisst ønsket å finne ulike profiler som styrker mangfoldet.

– Nordea har mange nasjonaliteter og ulike profiler. Ønsket om å ha ulike profiler er noe vi også har lagt vekt på i disse ansettelsene. Vi ønsker å få inn noe nytt, for det er jo slik vi får nye innspill og utvikler oss, sier HR-direktør i Nordea, Hanne Hambo Eiken.

OVER 700 SØKERE

På landsbasis ansettes det rundt 50 i utlyste stillinger, i tillegg til de 250 rådgiverne som kommer fra Danske Bank.

– Vi har fått i litt over 700 søknader, som vi er veldig fornøyd med. Det er et mye større trykk enn det vi er vant med. Det tror jeg har litt å gjøre med at vi også har blitt mer synlige og at vi er tydelige med våre ambisjoner om å vokse, sier Hambo Eiken.

Etter pandemien var det en rolig periode i arbeidsmarkedet, men nå tror HR-sjefen at folk igjen tør å flytte på seg om de ser spennende muligheter. Hun er gledelig overrasket over de mange søkerne som er erfarne innenfor bransjen og Nordeas marked.

Veldig mange kommer fra andre banker

Fredrik Fjeld, Nordea

– Veldig mange kommer fra andre banker, men vi har også fått mange nyutdannede med mastergrad som ønsker å starte karrieren hos oss. De vi ansetter nå er en god miks. Samtidig er jo sertifiseringer et krav for å kunne holde på med rådgivning mot kunder, så vi har vært tydelige på at vi gjerne ville ha kandidater som er ferdig sertifiserte. Selvfølgelig lærer vi opp alle som blir ansatt, men det er helt klart en fordel hvis de har autorisasjonen fra før, sier Fredrik Fjeld.

300 NYE RÅDGIVERE

Å få på plass 300 nye rådgivere på noen få måneder er ikke hverdagskost. For HR-teamet til Nordea er dette en av de største ansettelsesprosessene de har hatt.

– Spesielt innen rådgivning tror jeg faktisk ikke jeg har vært med på en så stor ansettelsesprosess i løpet av de 40 årene jeg har vært ansatt i banken, sier Hambo Eiken.

Det er mye som skal på plass. Hun er opptatt av at nyansatte skal oppleve at Nordea har ventet på dem når de tropper opp på sin aller første arbeidsdag i banken. Alt skal være på plass, også små detaljer som en drikkeflaske og noen ballonger på pulten som gjør at folk føler seg velkomne.

– Så er det viktig at oppmerksomheten ikke bare er der de to første dagene. Vi følger opp nyansatte ofte, blant annet gjennom Nordea-dagene, der vi samler alle nye. Da får de bygge nettverk og ser at de ikke er helt alene om å være nye, men at det faktisk er ganske mange andre i samme båt. Ofte er det 40 – 50 stykker fra ulike områder som treffes. Nordea har 30 000 ansatte. Vi har en kompleks organisasjon, som kan virke overveldende i starten.

GJENSIDIG VALG: – Det er ikke bare vi som har valgt den ansatte, men også de som har valgt oss, sier HR-direktør Hanne Hambo Eiken i Nordea. (Foto: Nordea)

Hambo Eiken tror dessuten aktivitetsbaserte plasser inkluderer folk enda mer. Ved å sitte ved siden av forskjellige personer hver dag, går det raskere å bli kjent med folk.

– 50 + 250 er jo en spennende prosess for oss, og det er en prosess vi har stor respekt for.

Vi er veldig oppmerksomme, for vi ønsker jo at ansettelsen skal fungere godt for alle parter. Vi ønsker at de nyansatte skal komme så fort som mulig inn i jobben, og føle seg vel og godt ivaretatt. Det er jo da du kan gjøre en god jobb.

KARSTEN HAGEN er buddyen til Tobias, og tar litt ekstra ansvar for at den nye kollegaen finner seg til rette i Nordea. (Foto: Sverre Chr. Jarild)

Det er mange som er i sving med å forberede alt til alle som skal komme. PC, telefon og systemer skal være klargjort. Vi vil også å sende en liten velkomstpakke. Før de nyansatte starter kommer de jo ikke inn på Nordeas intranett, men vi har et eget rom for nyansatte hvor de kan lære litt om Nordea før oppstart slik at de ikke er helt blank den første dagen.