Snakker med svindelofre: Antisvindel-medarbeider Syver Ole i Fjellbanken har håndtert hundrevis av svindelsaker. (Alle foto: Fretta/ Magne Otterdal)

Svindeljegeren i Fjellbanken

Syver Ole ble for et år siden ansatt som svindeljeger i Sparebank1 Lom og Skjåk. Han og kollegene har allerede tatt unna hundrevis av svindelsaker mot kunder av banken. Fra neste høst starter en egen svindeljegerutdanning.

LOM/ARENDAL: Antall svindeljegere i norske banker øker jevnt og trutt. Syver Ole, fagansvarlig på antisvindel siden høsten 2023, sier han deltar i et fagwebinar i SpareBank 1-gruppen og Samspar-alliansen med rundt 50 kolleger fra hele landet.

– Det begynner å bli ganske mange, sier han til Finansfokus.

Vi møter Syver Ole i Fjellbanken på Lom, der han og en kollega fyller et lite kontor bak hovedinngangen.

DE VANLIGSTE SVINDLENE

I denne videosnutten forteller Syver Ole hvilke typer svindel og bedrag folk i Ottadalen blir utsatt for. Han forteller også om den viktige jobben som samtalepartner for svindelofrene.

MANGE SAKER

I 2023 klokket Fjellbanken inn hele 250 svindelsaker, mens det allerede første halvår nærmet seg 300 tilfeller der kunder av banken ble utsatt for svindel eller forsøk på svindel.

– Er det blitt en kø av saker?

– Nei, vi er ganske flinke til å ta unna saker.  Men arbeidspresset er ganske stort.

FOREBYGGING LØNNSOMT

Syver Ole er trygg på at det å forebygge svindel er lønnsomt for banken.

– Jobben din er også et samfunnsansvar?

– Ja, det er et samfunnsansvar å forebygge at folk skal bli lurt.

Han forteller om møter med svindelofre i alle aldre, og det arrangeres møter i regi av banken om hvordan svindel kan forebygges av den enkelte bankkunde.

– Det er å øke kunnskapen om svindel og hvordan en kan utøve et slags selvforsvar mot svindel.

NY SVINDELJEGERUTDANNING

Nå møtes behovet for stadig flere svindeljegere med en egen utdanning ved Nord universitet fra høsten 2025. Regjeringen har bevilget 2,5 millioner kroner til studietilbudet som utvikles av Nord universitet ved Campus Helgeland i samarbeid med SpareBank1 Helgeland og Tietoevry.

Administrerende direktør Hanne Nordgaard i SpareBank 1 Helgeland er glad for at Nord universitetet igangsetter svindeljegerutdanningen:

– Det er mye mer lønnsomt for de kriminelle å sitte på store call-sentre med digital kriminalitet enn å gå ut i gata og montere utstyr på minibanker. De følger der de lettest får tak i pengene. Det er nå digitalt, sier Nordgaard til NRK.

TUSEN DNB-ANSATTE JAKTER SVINDEL

Også landets mektigste banksjef, Kjerstin Braathen i DNB, er opptatt av å få bukt med den økende digitale svindelen. På et møte under Arendalsuka nylig fortalte Braathen at DNB har et tresifret antall ansatte som deltar i “svindelforsvaret”.

– Jeg tror jeg har tusen personer som jobber med å beskytte og ivareta kundenes midler, sa Braathen da hun opptrådte sammen med et knippe andre toppledere i norsk finansnæring.

Store ressurser: DNB-sjef Kjerstin Braathen sa under Arendalsuka nylig at banken trolig har tusen medarbeidere som jobber med å beskytte kundenes midler. (Foto: Fretta/ Magne Otterdal)

Hun sa at det i utgangspunktet er myndighetenes jobb å ta de kriminelle, men at finansnæringen og bankene gjør en stor jobb.

– Bare i fjor stoppet vi 1,5 milliard av kundenes penger fra å bli svindlet, fortalte DNB-sjef Kjerstin Braathen.

“DU LURER IKKE MEG”

Medlemsbankene i Finans Norge har gående en felles kampanje med slagordet “No way – du lurer ikke meg”.

På kampanjens nettside får publikum innføring i de forskjellige typer svindel en kan bli utsatt for.

– Svindelerstatning utgjør for mange banker nå mer enn tap på utlån. Dette er penger som går rett inn i organisert kriminalitet, sier Gry Nergård, forbrukerpolitisk direktør på Finans Norges nettside.