PÅVIRKER TRIVSEL: – Alle er jo ute etter å gjøre en god jobb i hverdagen sin, så det å få systematisk kompetanseheving og visshet om at du får den læringen du trenger for å gjøre en god jobb, tror jeg nok vil kunne påvirke trivselen, sier adm. direktør Siv Seglem i FinAut.Foto: Sjur Anda

Skal autorisere inkassoansatte

I løpet av året skal inkassobransjen innlemmes i autorisasjonsordningene til FinAut. Det er forventet at tusen ansatte vil bli autorisert.

–  Arbeidet er veldig godt i gang. Vi har kommet langt, og det er utrolig stor iver og interesse for å få på plass et godt autorisasjonsopplegg for de som jobber innen inkasso. Her er også veldig dyktige folk fra inkassonæringen med når vi nå bygger opp en fagplan på hva du skal kunne, sier adm. direktør i FinAut, Siv Seglem, til Finansfokus.

– Planen er å starte med de første prøvene i 2025.

Hovedtillitsvalgt i Lowell, Sølvi Sæves, en av bransjepersonene som har vært involvert i prosessene, forteller at ordningen ennå er i en prosjektfase.

– De ansatte vil få en god innføring i hva dette vil bety for den enkelte, når vi snart går over i implementeringsfasen. De jeg har snakket med så langt, har kun gitt positive tilbakemeldinger. Autorisasjonsordningen er ønsket varmt velkommen, sier Sæves.

Autorisasjonsordningen i inkasso er ønsket varmt velkommen

Sølvi Sæves

GIR BOOM FOR BRANSJEN?

Finansfokus´ Arbeidslivsundersøkelse i 2022 viste at ansatte i inkassobransjen var de i næringen som trivdes dårligst på jobb, og flere opplyste at de ønsket å slutte. Når bransjen nå blir en del av FinAut, betyr det at noen inkasso-ansatte vil få bedre dokumentasjon på det de faktisk kan, mens andre vil kunne få et kompetanseløft.

Sæves ser det som positivt at de mange dyktige ansatte innen inkasso som sitter med tung fagkunnskap nå får formalisert og dokumentert kompetansen.

– At åtte inkassoselskaper nå går sammen for å sikre en lik grunnkompetanse i samarbeid med en etablert forvalter av kompetansestandarder som FinAut, vil uten tvil gi betydelig løft og stryke bransjens profesjonalitet og omdømme, mener hun.

Det er forventet at om lag 1 000 personer fra inkassoselskapene vil bli autorisert.

AUTORISERES I 2025

– De første rådgivere kan autoriseres fra 2025. I tillegg skal vi lage en god overgangsordning for rådgivere med lengre ansiennitet, sier Sæves.

Foruten å kunne inkassofagets prosesser og lovverk, må deltakerne i autorisasjonsordningen også kunne mestre teori mot praktiske oppgaver. Det er også lagt vekt på forståelse av bransjens samfunnsansvar, bærekraft, kommunikasjon og etiske ferdigheter. Ordningen vil også omfatte kunnskap om økonomiske forhold og psykisk helse, og ikke minst bransjenormen God skikk for inkasso.

KURSES I PSYKISK HELSE

De mer enn 10.000 autoriserte rådgiverne som skal ta årets oppdatering kurses i psykisk helse, og de utfordringene som oppstår for både forbrukere og bankansatte når kundene kommer på «glattisen». Å ruste rådgiverne til møter med kunder som sliter, er noe FinAut vil prioritere høyt også i årene fremover. I tillegg viser organisasjonens strategiplan for 2024 – 2027, som nylig ble lagt frem, at teknologi, regelverk, kunstig intelligens og bærekraft er viktige drivere som skal løftes frem. 

– Det viktigste vi jobber med, og som hele tiden ligger i bunn for det vi gjør, er trygg rådgivning til forbrukerne. Vi må hele tiden ha tanker om hvordan det norske folks hverdag ser ut, og hva de trenger finansnæringen til. Folk skal kunne være trygge på rådene både fra digitale flater og fra de 10 000 autoriserte rådgiverne. De må navigere seg frem til å gjøre gode beslutninger innen forsikring, lån, sparing og pensjonssparing, sier Seglem.

Hun understreker at det viktig at de digitale løsningene kundene bruker, som jo gjør rådgivning mer tilgjengelig, er så gode at de bidrar til å opprettholde det gode ryktet og omdømmet finansnæringen har. FinAut er i innspurten på autoriseringen av robotrådgiverne når Finansfokus kommer på besøk.

– Målet er at en nettbot skal være en like god rådgiver som de du møter fysisk, men det er nok fremdeles en viss avstand der. Særlig fordi du kan stille oppfølgingsspørsmål til rådgiveren som du ikke kan stille til en robot som er forhåndsprogrammert på hva du får svar på. Roboter vil nok aldri helt og fullt kunne erstatte en rådgiver, men samtidig kan det være kunder som blant annet på grunn av kompetansegap kanskje kan oppleve det som tryggere å sitte med en digital robot enn å ta steget ut og avtale møte med en rådgiver.

– Vi er i sluttspurten for å autorisere digitale rådgivningsløsninger, og målet der er at de digitale løsningene skal kunne gi deg spareråd på samme måte som om du snakker med en medarbeider. Vi ser gjerne at de løsningene som kommer raskest i mål her, er de løsningene der det har vært et godt samarbeid med rådgivningsmiljøene i selskapet, som gjerne er de som vet hvor skoen trykker for kundene.

ARBEIDSHVERDAGEN BLIR DIGITAL

Digitalisering i finansnæringen handler om langt mer enn roboter. Teknologi er den mest etterspurte kompetansen for de mange ansatte i bransjen.

– Folk må forstå hva digitalisering betyr for deres arbeidshverdag. Det vet jeg bedriftene også jobber intenst med. Rådgiverne må forstå hvordan for eksempel KI påvirker deres hverdag, sier Seglem og legger til at digitalisering også omfatter læring.

– Du kan spørre ChatGPT om mange faktaspørsmål. Det kan gjøre noe med hvilken måte du lærer på, både hvordan man tar opp læring og hvordan man kan konsentrere seg om dybdelæring for å få opp kompetansen. Altså både metode for god læring, men også forventningene til hva du faktisk må lære seg uten å chatte deg til det.

Tematikken FinAut vil sette på dagsordenen fremover, er helt i tråd med kunnskapen som ble etterspurt av bedriftene. FinansNorge presenterte Kompetansesjekken 2024 tidligere i år, der teknologi holder stand som det området der kompetansemangelen i bransjen oppleves som størst. Bærekraft rangeres også høyt.