AVKOBLING: En talentfabrikk bør selvsagt ha et shuffleboard tilgjengelig.  Her sender Anders Vinje pucken mot poengsonen. Karoline Holen (tv), Aage Christensen og Marte Hasund Kjelstadli vurderer teknikken.  (Foto: OBM/Magne S. Otterdal)

Nordeas talentfabrikk

ÅLESUND: Nordea rekrutterte i fjor høst 15 nye medarbeidere til bankens talentfabrikk i region Nordvest.

Næringsliv, idrett og kultur bruker begrepet flittig i jakten på nye medarbeidere, spillere og artister: Talentfabrikk.

I banksektoren finnes flere såkalte talentfabrikker, og en av disse befinner seg i Ålesund sentrum, nærmere bestemt i Nordea. Banken satser stadig mer på denne rekrutteringsformen.

15 NYE “FABRIKKARBEIDERE”

Regionsjef for Nordea i Nordvest, Aage Ellingsund Christensen forteller at han i høst har tatt inn 15 nye ansatte til talentfabrikken, nærmere bestemt til det nasjonale kundesenteret som drives fra Ålesund.

– Deler av dem kommer rett fra studiemiljøet, men vi har også andre som kommer fra forskjellige yrkesgrupper. Vi har folk som er ansatt med helsebakgrunn eller teknisk bakgrunn. Vi er opptatt av å søke de menneskene som vil noe, og som liker å snakke med mennesker – for vi vil være best på mennesker, sier Christensen.

Han og tre av medarbeiderne som i løpet de siste ti årene er rekruttert til talentfabrikken., møter Finansfokus ved bankens regionhovedkontor like ved Brosundet, på hjørnet av Notenesgata og Karl Eriksens plass i Ålesund sentrum.  Herfra styrer Christensen 230 ansatte, og de fleste befinner seg i dette kontorbygget med Ålesund rådhus som nærmeste nabo.

Nordeas regionsjef inkluderer alle ansatte i konseptet talentfabrikken.

– Jeg ønsker ikke å utelukke noen fra talentfabrikken, for vi opplever at alle som er ansatt i Nordea i Nordvest, tar del i talentfabrikken med sine ulike kompetanser, sin bakgrunn og innsikt og ikke minst vilje til å skape gode kundeopplevelser.

SPRINGBRETT FOR KARRIERE

Det nasjonale kundesenteret i Ålesund er kjernen i talentfabrikken, og for mange av medarbeiderne er nettopp kundesenteret et springbrett for videre karriereutvikling i den nordiske storbanken.Historiene til “talentfabrikkarbeiderne” Marte Hasund Kjelstadli, Karoline Holen og Anders Vinje har tydelige likhetstrekk.

– Talentfabrikken har betydd alt for meg, sier Holen. Hun har vært Nordea-ansatt i syv år, og startet i talentfabrikken etter bachelor i økonomi ved NTNU. Etter hvert flyttet hun til Oslo for å ta master og fikk deltidsjobb ved kundeservice i Nordea på Majorstua. Det førte til ny fulltidsansettelse som analytiker for kundeservice.

Karoline Holen har nå flyttet tilbake til Ålesund, men er fortsatt del av Oslo-teamet, og hun jobber videre med analyseoppgavene.

– Hvis det ikke hadde vært for de lederne jeg har hatt, og den strategien Nordea har på utvikling av talent, så hadde jeg nok ikke stått her i dag, sier Kjelstadli. Hun leder nå et team som har ansvaret for å utvikle den kunstige intelligensen i Nova-chatboten som Nordea benytter i kundeservice. Boten kan nå svare rimelig greit på mellom 2 000 og 3 000 spørsmål fra kunder.

HELE KARRIEREN

I år ble Anders Vinje forfremmet til banksjef.

– Talentfabrikken er for min del hele karrieren etter at jeg var ferdig med studiet. Jeg begynte i kundeservice, og så har jeg gått mange steg. Jeg har fått prøvd prosjektarbeid, jeg har fått jobbe med lån, jeg har vært rådgiver, og nå får jeg lov til å prøve meg som banksjef og leder for et team som jobber med sparing, sier Vinje.

Før han begynte i Nordea i 2014, studerte han innovasjon og entreprenørskap og startet bedrift sammen med noen kamerater under studietiden. Produktet var sitteunderlag i ull produsert i Mongolia. Det ble også laget produkter av fiskeskinn, som slips av steinbit, og de unge gründerne vant priser i entreprenørskaps-NM.

Ulike erfaringer og bakgrunner settes høyt i talentfabrikken. Marte Hasund Kjelstadli forteller at hun også har jobbet med dekkskift på bilverksted.

ØNSKER MANGFOLD

Christensen ble ansatt som regional leder for Nordvest i Nordea for et år siden, og har tidligere jobbet 15 år i andre deler av bank- og finanssektoren fra Bankenes Betalingssentral til Sparebanken Møre. Før han kom til Nordea i fjor, var han daglig leder i Ulstein kommunes eiendomsselskap.

– Vi har mange med forskjellig bakgrunn som kommer inn i Nordea. De velger å ta ulike retninger og karriereveier som er ganske fascinerende å følge med på. Vi vet vi driver en bra skole i Nordea, både på introduksjon til bank og finans, men også det å utvikle og møte fageksperter. Vi er en nordisk bank med store fagmiljøer som nye talenter får lov å lære av.

NYE TALENTER: Nordea i Ålesund har rekruttert 15 nye ansatte ved til DAA (Digital Assisted Advisory) ved bankens nasjonale kundesenter i sunnmørshovedstaden. Fra høyre nede: Daniel Koppang, Carina Lødøen, Markus Rønnestad, Dagmara Jadczyk, Anita Borodako og Helene Bratteng. Fra høyre oppe: Thea Ekroll Hove, Andrine Berge, Nathaniel Brekke, Ada Nilsen, Sunniva Sæhaug Larsen, Lilly Grace Holen, Espen Ringdal, Sverre Gjethammer og Stian Andre Nilsen.  (Foto: Nordea/ Karoline Frøysa)

OKTOBERFEST

Kort tid etter at Finansfokus var på besøk, gikk høstens store interne sosiale arrangement av stabelen: Den årlige oktoberfesten. Mens vi er i kantinen på toppen av Nordea-bygget, snakkes det om forventningene til årets event.

– Det er en dag der alle forretningsområdene i Nordvest møter opp og forteller hverandre litt om hva de gjør. Vi bruker en hel fredag på å forstå og lære av hverandre, og så avslutter vi med litt bratwurst og god stemning på slutten av kvelden, sier Anders Vinje.

På kvelden stiller kollegene i bayersk oktoberfest-antrekk, lederhosen og dirndl. Nordea-kantinen er også utstyrt med både tennisbord og shufflebord, som bidrar til avkobling på en travel arbeidsplass.