NYE LOKALER: Ole Gjuv Pedersen og Gro Anita Lybeck er begge godt fornøyde med å ha flotte nye lokaler sentralt i Oslo.

På topp i kundetilfredshet

JBF Forsikring topper i år Barcode rating, en måling av bedrifters kundetilfredshet. Gode priser og utmerket service får æren for det gode resultatet. 

– Kundene vet at vi er der når de trenger det. Vi har gode rådgivere som er raske på å gi svar. I tillegg har vi gode priser og mange opplever å spare mye penger ved å være kunde hos oss, sier Ole Gjuv Pedersen, direktør strategi og kommunikasjon.  

Vi treffer ham og hovedtillitsvalgt Gro Anita Lybeck i bedriftens helt nye lokaler et godt steinkast fra Akershus festning. Begge er synlig stolte, både av nye lokaler og gode tilbakemeldinger fra kundene. Du har kanskje ikke hørt om JBF? Kanskje ikke så rart. For å bli kunde i JBF Forsikring må du ha en eller annen tiknytning til jernbanesektoren.  

– Vi har en lang liste av selskaper tilknyttet jernbanen. Det er alt fra ansatte i Vy og Flytoget til ingeniørselskaper som leverer tjenester til sektoren. Samtidig får også barn av kundene våre samme tilbud, sier Pedersen.  

BEGEISTREDE KUNDER 

Men tilbake til de eksisterende kundene, der det er begeistring å spore. Barcode rating måler kundetilfredshet på samme måte som Norsk kundebarometer (NK) men tar med selskaper som av ulike grunner ikke får plass i NKs målinger.  

JBF Forsikring topper Barcodes liste med 87,5 poeng av 100 på kundetilfredshet. Bedrifter med en skår over 80 har begeistrede kunder. Sbanken er neste finansforetak på listen med en fin fjerdeplass.  

– Vi har høye og ambisiøse mål på kundeopplevelser og har alltid skåret godt. Vi har en sterk merkevare og med den noe trange porten inn som kunde får man en eksklusiv følelse av å få noe ikke alle kan få. Det å ta vare på denne eksklusiviteten er viktig. Vi er veldig bevisst på at vi skal være litt lukkede, sier Pedersen.  

De ansatte spiller naturlig nok en viktig rolle i dette.  

– Det er de ansatte som skaper gode de gode kundeopplevelsene. For å få til dette er det viktig at de trives på jobb. Vi har kontorer rundt om i hele landet og kommer tett på kundene, som vi svært gjerne møter fysisk. Det er det få igjen av i vår bransje. Mange tror det bare er de gamle som vil treffes ansikt til ansikt, men vi ser at mange unge, nyetablerte finner trygghet i å snakke med en rådgiver, sier Gro Anita Lybeck.  

VEKSTAMBISJONER 

Selv om ikke hvem som helst kan bli kunde i JBF har man solide vekstambisjoner. Det skjer på to måter.  

Vi er en godt skjult perle i finansmiljøet

Ole Gjuv Pedersen, JBF

– Vi har fremdeles et stort potensial blant jernbanefolkene, der mange ikke vet at de kan bli kunde hos oss. Det har kommet inn mange nye yrker i bransjen, som utviklere og designere som ikke vet at vi finnes og hvilket tilbud vi har. I tillegg ser vi på nye kundegrupper, der medlemmer av Revisorforeningen nå også kan få våre tilbud. Vi er en godt skjult perle i finansmiljøet og det er viktig å spre det glade budskap, sier Pedersen.  

– Er det noen forskjell på hvordan du møter en revisor og en konduktør? 

– Ja, helt klart. Revisorene trenger ofte mer tid og er grundige og nøye, men når de vel bestemmer seg går de all inn. Vi når dem med gode priser og høyt servicenivå, sier Lybeck.  

NYTT HUS 

JBF har 180 ansatte rundt om i hele landet. Rundt 120 av disse jobber fra de nye lokalene i Oslo sentrum.  

– Nye lokaler betyr veldig mye. Her har vi god plass, sentral plassering og god luftkvalitet. Jeg merker at dette har gitt en god giv med litt ekstra energi. Vi har plassert sammen noen avdelinger som ikke er vant til å sitte sammen og foreløpig ser det veldig bra ut, sier Lybeck.  

De ansatte har vært godt involvert i utformingen av de nye lokalene.  

– Vi har hatt ulike grupper der de ansatte har vært med. Parallelt med jobben med lokalene har vi også hatt et nytt merkevareprosjekt der vi blant annet har fått ny logo og visuell profil, sier Lybeck.  

– Hva er det beste med de nye lokalene? 

– Det er god plass til møter, både fysisk og digitalt. Her er det god kapasitet. I tillegg er alt fresht og fint, sier Lybeck.  

Lokalene består av to bygg som er slått sammen. Det er mye historikk i veggene og byggene ble oppført på 1860-tallet som boliger for de høyere sosialklasser.  

– Her er det er godt tilrettelagt for at ansatte skal trives, med sosiale soner i alle etasjer. I tillegg har vi god kaffe og kantine med god hjemmelaget mat. Samtidig har vi god kapasitet til å vokse, der vi i dag leier ut en liten del av lokalene, sier Pedersen.