LinkedIn på 1 – 2 – 3
Karriereveileder Vigdis Lamberg gir deg tre gode grunner til å være aktiv på LinkedIn. Oljefondet og Nicolai Tangen viser deg hvordan det skal gjøres.
-Er du yrkesaktiv, er du på LinkedIn, slår Vigdis Lamberg fast. Hun er daglig leder i Karriereakademiet, med lang fartstid som mentor og bedriftsrådgiver, og forfatter av Karriereboken.
Er du yrkesaktiv, er du på LinkedIn
Vigdis Lamberg, karriereveileder
Grunnen til at hun er så kategorisk, oppsummerer hun i tre punkter:
1: Vær oppdatert
– Jobben er en viktig del av identiteten for mange, og LinkedIn er et fantastisk forum for å oppdatere seg. Veldig mange flinke folk deler nyttig informasjon, ofte med kommentarer eller korte oppsummeringer. I tillegg finner du arrangementer, utdanninger og kurs. Når du følger folk eller virksomheter som er relevante for deg, får du en skreddersydd liste med nyheter og fagstoff hver eneste dag. Det er gull verdt, og bør være en daglig rutine for alle. Det gjør jobben morsommere! sier Lamberg.
2: Nettverk
– Et profesjonelt nettverk er viktig, enten du vil holde deg oppdatert, er interessert i å skifte jobb eller karriere, eller du skal rekruttere. Bygg nettverk med venner og kjente, kolleger, tidligere kolleger og kunder. Terskelen for å ta kontakt med noen du ikke kjenner på LinkedIn er lav – nettopp fordi det er profesjonelt, og ikke privat. De som bidrar med kommentarer og delinger blir lagt merke til, sier Lamberg.
3: Merkevarebygging og rekruttering
-Konkurransen om de spennende jobbene er hard, og en oppdatert LinkedIn-profil er en konkurransefordel. Ofte blir den sjekket samtidig med søknad og CV. En LinkedIn-profil er merkevarebygging både for arbeidstakere og for virksomheter, sier Lamberg.
-Hvis du er aktiv på LinkedIn, vil du også legge merke til virksomheter som er flinke til å skape interesse for det de holder på med. Du oppdager kanskje selskaper du ikke ville vært oppmerksom på, og kan opprette kontakt. Bare 20 prosent av de ledige stillingene i markedet lyses ut – å være aktiv på LinkedIn gjør at du lettere finner de 80 prosentene som ikke er lyst ut, sier karriereveilederen.
Lær av Oljefondet
Vigdis Lamberg trekker fram Nicolai Tangen, administrerende direktør i Norges Bank Investment Management – bedre kjent som Oljefondet – som et eksempel på god bruk av LinkedIn. Han er den topplederen i Norge med desidert flest følgere, og med fire poster i uken, også blant de mest aktive.
Tangens poster kan deles i fire kategorier: En gang i uken snakker han fram kolleger – name and fame. En gang i uken handler det om selskapsspesifikke ting, som årsrapporter og resultater. En gang i uken, en bok, film, oppskrift eller annet inspirerende. Den fjerde kategorien er et slags wildcard. Alt sammen kort og konsist, med maks tre linjer tekst.
Strategisk profil
Tangens tilstedeværelse på LinkedIn er ikke noe one-man-show. Tvert imot er det en bevisst strategi, som får litt ekstra fart av slike ting som at han gjerne deler bilde av mellomleggspapiret sitt i påskeferien.
-Vi ser tydelig at vi når bedre ut gjennom Nicolai Tangens kanal enn Norges Bank Investment Managements offisielle LinkedIn-kanal, sier Marthe Skaar, NBIMs direktør for kommunikasjon og eksterne relasjoner.
– Folk følger generelt mennesker og ikke bedrifter i sosiale medier. Det handler om at folk vil følge engasjerte mennesker med ekte historier, og det må man ta innover seg når en bruker sosiale medier for å nå ut til nye målgrupper, sier Skaar.
-Vi valgte å gå «all in» på LinkedIn som sosialt medium. Dette gjorde vi fordi vi når en profesjonell målgruppe, og vi så en stigende trend i bruken.
Informerer og rekrutterer
-Vår strategiske ambisjon for sosiale medier er å skape en arena for dialog der vi når yngre målgrupper. Samtidig er det viktig for oss å rekruttere de klokeste hodene, og vi bruker derfor sosiale medier strategisk for å nå ut til mulige kandidater. Gjennom både NBIMs og Nicolai Tangens LinkedIn-profil gir vi interesserte følgere et innblikk på innsiden av fondet. På den måten får vi vist frem hva slags type profiler som jobber her, og hva de gjør. Vi har i tillegg mye direkte dialog, særlig med studenter, sier Skaar.
-Oljefondet forvalter penger på vegne av fremtidige generasjoner av nordmenn. For å gjennomføre oppdraget vårt er vi avhengig av tillit i befolkningen, og åpenhet er veien for å oppnå dette. Vi gir folk et innblikk i hva som skjer på innsiden av fondet. Samtidig har vi en kanal som gjør at budskapet vårt når ut til svært mange, konstaterer Skaar.