Svensk Vipps-konkurrent tjener massivt
Svenske Zimpler er et godt eksempel på at PSD2 skaper grobunn for nye forretningsmodeller. Vippskonkurrenten tjener gode penger og skal nå inn på det norske markedet.
– PSD2 var en klar trigger for oss. Vi holdt egentlig på med en digital lommebok, men vi så mulighetene i det nye regelverket og snudde oss helt rundt. I Norden er man vant til å kunne betale direkte fra konto. Mange andre steder er ting knyttet mye mot kort og fakturaprodukter. Vipps i Norge og Swish i Sverige viser dette. Bankbetaliner er en mer moderne måte å betale på, sier Johan Strand, administrerende direktør i Zimpler.
Det er som å bygge et fly mens det er i luften
Hva er da greia med Zimpler, hva er det som gjør de unike? Kort fortalt kan bedrifter legge inn kontobetaling som alternativ ved nettbetaling, på samme måte som man i dag kan velge Vipps eller Klarna. Med Zimpler kan kundene velge å betale direkte fra sin bankkonto istedenfor med kort. Pengene går direkte fra konto til konto, ikke via kortselskapenes systemer. Betalingene verifiseres med BankID, noe som sikrer brukerens identitet.
I det norske markedet vil selskapet særlig konsentrere seg om segmentene e-handel, reiselivsbransjen og finansielle tjenester. Norgeslanseringen skjer i samarbeid Scandinavian Travel Group og plattformen Travelize, som Zimpler allerede samarbeider med i Sverige og Finland.
– Vi har to ulike løsninger, en der konsumenten kan betale direkte fra konto til bedriften, samt løsning for B2B, sier Strand.
BYGGES INN HOS KUNDENE
Man trenger ingen app for å ta Zimpler i bruk.
– Våre samarbeidspartnere kan velge om de vil profilere betalingene som Zimpler eller om de vil bruke eget varemerke på det. Vi skreddersyr for våre kunder ut fra deres behov og tar også hånd om det som handler om sikkerhet og hvitvasking. Ut fra tilgjengelig data kan vi finne løsninger som passer den enkelte bedrift. Ved å være nær våre samarbeidspartnere får vi også mye kunnskap om deres kunder og hvordan vi kan gjøre ting enklere og bedre for konsumentene, sier Strand.
TJENER PENGER
I 2020 var omsetningen 117 millioner svenske kroner, med et overskudd på 35 millioner. I 2021 hadde de mer enn doblet dette og endte på en omsetning på 276 millioner et overskudd på 52 millioner. Antall ansatte øker også, fra 70 i fjor til om lag 200 nå. Transaksjonsvolumet økte med 1000 prosent i 2020. I følge svenske Dagens Industri verdsettes selskapet nå til 2,8 milliarder.
– Veksten har kommet organisk og viser at vi har en lønnsom forretningsmodell, forteller Strand.
Til tross for god organisk vekst har selskapet nå tatt inn eksterne investorer, der Nordstjernan gikk inn med 100 millioner svenske kroner i vår.
– Det gir oss muskler til å investere i fortsatt vekst, sier Strand, som heller ikke utelukker at veksten kommer ved oppkjøp.
– Hvordan er det å lede et selskap i så kraftig vekst?
– Det er som å bygge et fly mens det er i luften. Alt er ikke på plass og man må være forberedt på å bidra der det trengs. Det er masse energi og drivkraft i organisasjonen, forteller Zimpler-sjefen.
VIDERE EKSPANSJON
I dag er Zimpler live i åtte markeder. Dette skal ytterligere, og etableringen i Norge er en del av en klar ekspansjonsstrategi.
– Vi har to perspektiv, der det viktigste er våre eksisterende kunder. Hvor kan vi styrke deres forretning og hvor vil de ha våre tjenester. Det er på den måten vi går inn i Norge. Samtidig må vi se hvor det er strategisk viktig å være. Å ha en sterk nordisk dekning er høyt prioritert. Grensehandel er viktig, steder der våre kunder kan bruke våre tjenester på begge sider av grensen, sier Strand.