Nytt rådgivningskonsept i DNB
DNB har utviklet et nytt konsept for kunderådgivning. Nå avtales møtene med en QR-kode. Det gjør at rådgiverne er bedre forberedt til møtet med bankkunden. De ansatte er positive.
Dette var hendelsesforløpet da Finansfokus nylig testet invitasjonen i DNBs vindusplakat med QR-kode og invitasjon til å ta kontakt med kunderådgiver ved avdelingen i Hønefoss:
1 – Bestilling av kundemøte i DNB på Hønefoss via aktivisert QR-kode torsdag ettermiddag i to-tiden.
2 – Neste morgen klokken ni oppringning fra kunderådgiver med tilbud om personlig møte i nær fremtid.
BEST MULIG UTGANGSPUNKT
– Vi ønsker å gi kundene best mulig oppfølging. Gjennom forhåndsbooking på nett, og ved hjelp av QR-koden kan kunder booke time og forklare sine behov, noe som gir våre rådgivere best mulig utgangspunkt til å sette seg inn i situasjonen til kunden, sier Therese Askeland, banksjef i DNB Øvre Buskerud, til Finansfokus.
Hun legger til at dette sikrer at møtet skjer med en forberedt rådgiver som forstår og har tid til kunden.
– QR-koden er en rask vei inn til møtebookeren som gir kunden mulighet til å skreddersy sine behov, sier Askeland. Hun har selv bakgrunn som finansrådgiver.
FORBEREDT RÅDGIVER
Blant bankens fagorganiserte er det nye kundebehandlingskonseptet positivt mottatt.
Rådgiverne våre kan forberede seg og gi en spesialtilpasset oppfølging av kundens behov.
Terje Hansen, regiontillitsvalgt, DNB Østlandet Sør.
– QR-koden er et virkemiddel som kan skape god brukervennlighet. Det ideelle er at timen bookes i forkant slik at rådgiverne våre kan forberede seg og gi en spesialtilpasset oppfølging av kundens behov, sier Terje Hansen, regiontillitsvalgt i DNB Østlandet Sør, til Finansfokus.
Therese Askeland forteller at ideen til QR-konseptet kom i forbindelse med DNBs overgang til rådgivningskontor i 2021.
– Vi har gode erfaringer med gjennomføringen. Dette har blitt igangsatt likt på alle rådgivningskontor i DNB, sier hun.
NYE JOBBER ETTER REDUKSJON
DNB-kontorene i Kongsberg og Hønefoss, hører inn under Øvre Buskerud. Den samlede bemanningen i distriktet er økt gjennom det seneste året, men betydelig redusert sammenlignet med situasjonen for fem år siden.
Finansfokus’ jobbmonitor basert på Enhetsregisterets A-meldinger og systematisert av Kartlagt.no, viser at bankkontorene på Kongsberg og Hønefoss hadde 15 ansatte hver i mars 2017. Fem år senere, i mars 2021, like før innføringen av ordningen med rådgivningskontorer og nytt kundebehandlingskonsept, hadde Hønefoss åtte jobber og Kongsberg 11 jobber. I mars i år har begge kontorer 11 ansatte, ifølge de a-meldte jobbtallene.
KORONA-ÅPENT
DNB forteller på sine hjemmesider hvordan bankkontorene holdt åpent for avtalte besøk i hele koronaperioden, og at bankens målinger viste at åtte av 10 var fornøyd med ordningen.
Petter Orning, leder for Retail i DNB, sier til DNB Nyheter at banken i koronaperioden erfarte at møtene blir mer effektive for både kunder og rådgivere når de er avtalt i forkant.
– Vi vet at kundene ønsker å møte oss personlig ved viktige hendelser i livet. Derfor vil vi fortsatt ta imot kunder i kontorene våre når de trenger rådgivning, men vi legger nå opp til at møtene bookes i forkant, slik at vi kan være best mulig forberedt, sier Orning.
BEGRENSET FOR SPONTANBESØK
For andre gjøremål enn rådgivningssamtaler, oppfordres kunder til å ta kontakt med kundesenteret på chat eller telefon. Kundesenteret har også et eget opplegg og telefonnummer for kunder som ikke har eller benytter nettbank, mobil eller Internett.
Det er kun de 12 største DNB-kontorene som etter omleggingen vil kunne ta imot spontane kundebesøk i tillegg til avtalte. Orning oppfordrer imidlertid kundene som trenger rådgivning til å avtale møter her også.
– Da unngår du ventetid og vil møte en godt forberedt rådgiver, sier han.