Åpnet bankfilial nr. 30
Sparebanken Øst er ikke som andre banker. Der storbankene stenger, ser den alliansefrie banken nye muligheter. Lørdag åpnet de sin 30. filial, denne gang i Slemmestad.
SLEMMESTAD: Det ble skikkelig feststemning og en forsmak på 17. mai, da Slemmestad skolekorps spilte opp foran et forventningsfullt publikum på Rortunet kjøpesenter i Slemmestad lørdag. Anledningen var noe så sjeldent som åpningen av en splitter ny bankfilial. Ordfører Lene Conradi i Asker sørget for den høytidelige snorklippingen og medbrakt gullsaks. Leder for bankkontorene i Sparebanken Øst, Kristian Haaland hadde tatt på seg spanderbuksene i anledning åpningen og delte ut gavesjekker på 30 000 kroner til Bødalen Idrettsforening og Slemmestad skolekorps. Men ingen fest uten kake. En gedigen marsipankake kom sent, men godt og ble nøye porsjonert ut til et takknemlig publikum. Her var det langt mer enn smuler fra de rikes bord!
TENKER MOTSTRØMS
– Vi har gått svangre med planer om å etablere en ny filial her i Slemmestad en stund. Ved ombyggingen av Rortunet kjøpesenter, fikk vi tilbud om et helt nytt og flott banklokale. Det takket vi ja til. Den endelige beslutningen ble tatt i fjor høst, forteller leder av personmarkedet i Sparebanken Øst, Kristian Haaland.
Den nye filialen tilbyr hele produktspekteret til Sparebanken Øst, men ingen kontanthåndtering. Filialen vil normalt bli betjent av disse tre medarbeiderne: Senka Bratic-Botonjic, Ann Lisbeth Dale Fludal og Aggi Vinterlykke. To av de tre er nyansatte. Både Senka og Aggi gleder seg til å ta opp jakten på nye kunder til banken i et stort markedsområde preget av vekst og utvikling.
FILIAL NUMMER 30
De siste fem årene har de 10 største bankene i Norge lagt ned til sammen 155 filialer. I samme periode åpnet Sparebanken Øst ni nye filialer, ifølge deres eget internmagasin Verdier. Med sine 30 filialer, er banken en av de med flest filialer på Østlandet fra Jessheim i nord til Stavern i sør. I dag har banken 187 ansatte inkludert konseptbankene DinBank.no og Nybygger.no. 58 ansatte jobber ved bankkontorene.
– Hva er det som er unikt med konseptet til Sparebanken Øst?
– Vi satser på personlig kundebetjening og har sterk tro på å være fysisk til stede der kundene er. Mange ønsker å møte våre rådgivere fysisk i livets ulike faser. Alle våre personkunder har derfor sin egen rådgiver som er tilgjengelig når kunden ønsker det. Vi vet at kundene setter pris på et lokalt ansikt. Men vi har selvsagt også et fullverdig digitalt tilbud, sier Haaland.
Vi har valgt å satse på nærhet og personlig kundebetjening.
Kristian Haaland, Sparebanken Øst.
Selv har han interessant nok bakgrunn fra DNB, som også er den tøffeste konkurrenten til den nye filialen. I DNB har han arbeidet 15 år, blant annet som finansrådgiver, leder av kundesenteravdelinger, bankkontor og stabsfunksjoner. For ett år siden ble han ansatt som øverste leder for bankkontorene i Sparebanken Øst som er en bank i sterk utvikling. Nå er han ansvarlig for utviklingen av merkevaren.
NÆR OG PERSONLIG
– Det var en stor overgang å gå fra en stor til en mindre bank. Nå har jeg et større totalansvar og skal levere bank fra A til Å både operasjonelt og strategisk. For å lykkes med dette, må vi være hele tiden være tydelig på hva som skiller oss fra de andre bankene. Vi har valgt å satse på nærhet og personlig kundebetjening.
– Men er dere konkurransedyktige i lokalmarkedet her i Slemmestad?
– Det er mange dyktige konkurrenter, men vi er absolutt konkurransedyktige både på lån, sparing og forsikring. Slemmestad er vår femte filial i Asker kommune og vi har et stort nettverk av dyktige rådgivere med god lokalkunnskap. Dermed har vi de beste forutsetninger for å lykkes med å ta markedsandeler gjennom vår filial i Slemmestad, understreker Haaland.
Han peker på at banken er avhengig av at den nye filialen selvsagt blir brukt av kundene for at den skal bli en suksess. Lønnsomheten i hele filialnettet til Sparebanken Øst blir kontinuerlig vurdert og det har også skjedd at filialer er blitt lagt ned på grunn av for lav lønnsomhet. Men det er også slik at Sparebanken Øst hele tiden er på jakt etter nye steder der de kan åpne filial som kan gjøre en forskjell for kundene og samtidig levere tilfredsstillende resultater.
KREVENDE UTFORDRINGER
– Hva er det som er mest krevende med å drive en alliansefri bank som Sparebanken Øst?
– Det er åpenbart at de regulatoriske kravene som hele tiden øker, gjør at vi har en fordel av å være en større sparebank. Alle banker må levere på de samme kravene enten du er liten eller stor. Når kravene øker, sier det seg selv at det blir stadig tøffere å drive en liten sparebank, hevder Kristian Haaland.
Det er mange dyktige konkurrenter, men vi er absolutt konkurransedyktige både på lån, sparing og forsikring.
Kristian Haaland, Sparebanken Øst.
Samtidig er det sterk konkurranse i markedet om å få tak i de beste rådgiverne. Spesielt sterk er konkurransen om dyktige rådgivere med godkjente autorisasjoner. Her presses også lønningene i markedet opp.
– Som hovedregel ansetter vi minimum folk med bachelor i sin utdanning, men noen ganger ansetter vi folk som har lang erfaring og god realkompetanse. Det skjer også at vi henter ansatte fra andre servicebransjer. Vårt viktigste krav til dem vi ansetter er at de er proaktive og glade i å snakke med kundene, sier Kristian Haaland, leder av bankkontorene.
Sparebanken Øst har ingen planer om å gå inn i noen allianse, men vil fortsette å bygge sin merkevare som den personlige banken på Østlandet. I dag foreligger det ingen planer om å åpne flere filialer, men det blir fortløpende vurdert ut fra markedssituasjonen.