Min arbeidsdag: Burde hatt en notatblokk på nattbordet
Liv Bente Kildal innrømmer at hun til tider jobber litt i løpet av natta. Når hun våkner, har hun noen løsninger klare. Derfor burde hun hatt en notatblokk på nattbordet.
Navn/rolle/arbeidssted/alder:
Liv Bente Kildal, Hovedtillitsvalgt SpareBank1 Ringerike Hadeland og leder av tillitsutvalget i SamSpar, 57 år.
Kaffe eller te?
Før fylte 50 drakk jeg te. Etter fylte 50 drikker jeg kaffe. En god arbeidskollega av meg fikk meg til å begynne å drikke kaffe etter fylte 50. Jeg kom først på jobb og satte alltid på kaffen. Når Lars på IT kom på jobb en stund senere, kom han alltid inn med kaffe til meg. Den gangen likte jeg ikke kaffe, men av ren høflighet drakk jeg kaffen. Det var så hyggelig og fint av Lars, og jeg satte stor pris på kaffen og den lille praten om morgenen. Derfor er Lars sin “skyld” at nå jeg er blitt ei skikkelig kaffekjerring.
Hva har du på nattbordet?
Mobil og ørepropper.
Når om morgenen begynner du å tenke jobb?
Så fort jeg våkner. Må nok innrømme at jeg til tider jobber litt i løpet av natta også. Den hender jeg har noen løsninger klare når jeg våkner. Burde hatt en notatblokk på nattbordet.
Hvordan påvirker korona-utbruddet din arbeidshverdag?
Jeg har mer eller mindre sittet på hjemmekontor siden mars i fjor. Har gått fra å ha en arbeidshverdag med mange jobbreiser og mange fysiske møter, til en arbeidshverdag med kun Skype og Teamsmøter. For en ekstrovert person som meg, har det vært krevende og til tider litt psykisk tungt. Savner veldig den daglige kontakten med medlemmer og gode kolleger. Vi har jo blitt gode til å gjennomføre gode effektive digitale møter, men det kan ikke erstatte fysiske møter. Nå ringer vi ikke hverandre på telefon, men på Skype med videofunksjon for å føle litt mer nærhet til hverandre. Det positive er at jeg har blitt veldig flink til å komme meg ut på tur etter endt arbeidsdag. Med lydbok på øra og piggsko på beina, har det blitt mange mil det siste året.
Fortell om en hendelse på jobb som du husker spesielt godt
Det var fryktelig tungt når banken gikk til skrittet å permittere våre kantineansatte i en periode under pandemien. Jeg følte så med dem, men kunne dessverre ikke forhindre det. Da ble det viktig å sørge for at de ble godt ivaretatt under permitteringsperioden. Jeg må også nevne fusjonsprosessen med tre banker i 2010. Det var spennende og utrolig givende å være med på. Vi har gått fra en forvaltningskapital i 2010 på 17,9 MRD til 37 MRD i 2020, og et resultat 194 – 455 millioner og antall kontorer ble redusert fra 11 til 4. For en reise. Det stopper nok ikke der.
Hva er det morsomste du gjør på jobb?
Det må være når jeg bidrar til gode prosesser og finner gode løsninger i samarbeid med andre. Gode samtaler med medlemmer og kolleger gir engasjement og energi. For meg er det utrolig viktig å være et medmenneske, og kunne være en god støttespiller.
Hva gjør du for å holde deg oppdatert i en bransje med store endringer?
Noe av det viktigste er å være nysgjerrig, og ha et ønske om utvikling både for meg selv, medlemmene og banken. Jeg er så heldig at jeg som sentralt tillitsvalgt har flere gode både påvirknings– og utviklingsarenaer i de foraene jeg er representert i. Vi har et utrolig godt nettverk i SamSpar og i Alliansen hvor vi deler erfaringer og kompetanse. Jeg deltar også på kurs og Webinarer for å holde meg oppdatert. En stor takk til Finansforbundet for utrolig mange gode og relevante Webinarer det siste året.
Hvis du kunne digitalisert en hvilken som helst arbeidsoppgave, hva ville du valgt?
“Alt som kan digitaliseres blir digitalisert, så jeg venter i spenning.” Sitatet er fra Øystein Bortne i SpareBank1 SR–bank. I tillegg kunne gjerne sletting av mail bli digitalisert.
Hva er den største utfordringen i finansbransjen akkurat nå (generelt og der du jobber)?
Reguleringer og endrede rammevilkår i bransjen. Forretningssiden og comliancesiden må samarbeide tettere for å utnytte mulighetsrommet. GDPR krever endring i forhold til måten vi jobber på. Samtykke blir en nøkkel i fremtiden. Samspill mellom det digitale og det fysiske er også viktig. Rådgivere og rådgivning vil fortsatt være svært viktige for kundene våre, men i samspill med det digitale. Sømløshet og godt kanalsamspill blir utrolig viktig for å gi kundene våre gode kundeopplevelser.
Hva liker du å gjøre på fritiden?
Jeg spiller trumpet i Hadeland Janitsjar. Trompeten har vært min følgesvenn siden 5. klasse på barneskolen. Det er terapi å ta en tur ned i øvingsrommet i kjelleren og spille litt når det “koker i hodet.” I tillegg har jeg 4, snart 5, herlige barnebarn som jeg elsker å tilbringe tid sammen med. Jeg prøver også å holde meg aktiv med turer på beina og på ski. I fjor kjøpte jeg meg elsykkel, og det ble mange lange og fine turer. Kan vel nevne at jeg har fått litt strikkedilla igjen også. Koronaen har jo bidratt til mer fritid, og det har blitt produsert mange strikkeplagg det siste året.
Hvem inspirerer deg, og hvordan/hvorfor?
Jeg blir inspirert av hvordan vi håndterer kriser, enten det gjelder enkeltpersoner, en gruppe eller en hel nasjon. Når en står i det, får en uante krefter. Som min gamle kloke far sa: «Vi får ta det som det kommer, og ta en dag av gangen.» Akkurat nå inspirerer en sambygding meg. Han har fått den dødelige sykdommen ALS. Han kjemper en kamp for utprøving av nye medisiner, og har i tillegg samlet inn over 700.00 til forskning. Mine herlige barnebarn inspirer meg også. De får frem det beste i meg. Godt å kunne glemme tid og sted og ta del i deres enkle, gode verden.
Hva får deg til å stoppe opp i sosiale medier?
Fine naturbilder, musikkvideoer av spesielt unge talenter og nyheter. Følger også skilandslaget som vi er så heldige å være sponsor for. I tillegg blir jeg inspirert av historier om enkeltpersoner eller grupper med spesielle utfordringer.
Hva er det lengste du har klart å være uten mobilen?
Skulle ønske jeg kunne si at det er flere dager i strekk, men den er nok med meg det meste av tiden. Tror jeg må bli deltaker i Farmen for å kunne legge mobilen vekk mobilen for en periode.
Når logger du av for kvelden?
Det er veldig varierende, men ofte altfor seint. Er stort sett tilgjengelig 24/7. Litt vanskeligere å skille mellom jobb og fritid med hjemmekontor. Liker å holde meg oppdatert, så det er vel bare jeg selv som kan gjøre noe med det.