Inkasso bedre enn sitt rykte
Når hun forteller folk at hun jobber i inkasso, er reaksjonen som oftest interesse, og litt medfølelse. Men det hender også at Ann-Ingrid Grongstad velger å ikke nevne hvor hun jobber.
Tekst: Tellef Øgrim Foto: Chaitra Acharya
Etter å ha avsluttet videregående, fikk Ann-Ingrid Grongstad sommerjobb i et inkassoselskap på barndomsstedet Rørvik. Høsten etter flyttet hun til Trondheim, der hun fikk jobb i Norges største inkassobyrå, Lindorff. I dag, fire år senere, jobber hun på hovedkontoret på Smestad i Oslo.
– Jeg ble bitt av basillen, som hun sier.
– Hvilken basill er det?
– Den som gir spenning ved å hjelpe andre, og at det er noe nytt som skjer hver dag.
Grongstad jobber i hovedsak med lån og leasing, særlig av bil, og påstår selv at hun får «nye innfallsvinkler og problemstillinger» hver eneste dag.
Det handler typisk om å finne ut hvor bilen befinner seg, hva den er verdt og måter å komme i kontakt med dem som ikke har betalt på billånet eller leasingkontrakten sin.
– Hva er en typisk sak?
– Det som er mest vanlig er dem som rett og slett har glemt å betale fakturaen, eller dem som har fast trekk i banken, men ikke har penger ved forfall.
RASKERE KONTAKT
Det sier seg selv at hun må tre inn i helt forskjellige roller overfor en slik kunde og en som nekter å betale.
– Stemmer det at det er blitt vanligere at dem som skylder penger, tar kontakt selv?
– Ja, mye av årsaken tror jeg er fordi det er blitt lettere å kontakte oss på mail, chat eller telefon. I tillegg har vi en selvbetjeningsløsning som heter Lindorff24. Du logger inn med BankID og kan se utestående krav, kontakte oss eller foreta innbetalinger på ubetalte saker, forteller hun.
– Du gjør denne krevende jobben helt uten utdannelse?
– Ja, jeg har ingen økonomiutdanning å lene meg på, men har gjennom årene skaffet meg mye erfaring.
– Er det mange her som er i samme situasjon?
– Nei, de fleste her har relevant utdannelse.
– Føler du at du mangler noe?
– Nei, egentlig ikke, jeg har god forståelse for økonomi. Alle kan jo slite med økonomien i perioder. Da er det viktig å se mennesket bak kravet, og den evnen får man nødvendigvis ikke best gjennom utdannelse.
Alle kan jo slite med økonomien i perioder
TØFF START
Til tross for toleransen for folk som ikke kan betale, blir hun tross alt ganske oppgitt over folk som kjøper en helt ny Lamborghini, når de burde ha kjøpt en rimelig bruktbil?
– Man selvsagt bli oppgitt, men likevel er målet å finne den beste løsningen for begge parter.
– Flere saker ender jo også med at det man i bransjen kaller objekter, blir hentet av namsmannen.
– Ja, det gjør det. Det hentes mange biler.
Etter flere år i jobben har hun fått et avklart forhold til bransjen. I starten var det tøffere.
– Jeg lot meg lettere påvirke i starten. Etter hvert har jeg lært meg at dette bare er en jobb. Jeg forsøker å legge den bak meg når jeg går hjem.
– Hender det at det ringer folk på din privattelefon som ikke burde hatt ditt nummer?
– Nei, det har jeg unngått. Vi er veldig strenge på ikke å gi ut navn.
Men at det finnes andre som har opplevd det, får Finansfokus bekreftet av hovedtillitsvalgt i Finansforbundet i Lindorff. Det er mindre av den slags enn det var før, men det skjer fortsatt fra tid til annen.
TRØSTER VARSELMOTTAKERE
Selv om inkassobransjen innrømmer at den har omdømmeproblemer, møter Grongstad like ofte interesse som medfølelse, når samtalen kommer inn på at hun er inkassomedarbeider.
– Stort sett går det fint, selv om det hender at jeg velger å ikke bringe det opp.
Hun forteller at de aller fleste reagerer med å fortelle om sine egne inkassovarsler når hun forteller hva hun jobber med.
– Da sier jeg at de skal ta det med ro, og at det er helt normalt. Stort sett får jeg gode tilbakemeldinger. Folk er interesserte og nysgjerrige. De kommer med gode spørsmål, og noen lurer på om det ikke er tungt å jobbe med dette.
PRIVATØKONOMI I SKOLEN?
Hun blir litt ekstra engasjert når vi kommer inn på kunnskapsmangelen hun møter hos mange skyldnere. En del av løsningen mener hun er å få opplæring i personlig økonomi inn i skolen. (Se egen sak.) Det er svært mange som ringer til oss, som ikke kjenner til hvordan grunnleggende forhold knyttet til privatøkonomi, fungerer. Som samfunn må vi ufarliggjøre privatøkonomi.